Top of Mind: Sådan topper du andres mentale hitliste

Peter Horn er aktuel med bogen Top of Mind. Håndbog i personlig branding. Den er skrevet for de mange, der blot ønsker at få en fair behandling på jobbet og i privatlivet. Download kapitlet "Sådan bruger du Top of Mind" her.

"I sidste ende er det umuligt ikke at blive, hvad andre anser dig for at være." Julius Cæsar, i citat fra Gabriel García Márquez’ fantastiske bog "Erindring om mine bedrøvelige ludere". Citatet er indgangen til Peter Horns nye bog, der udkommer på det Gyldendal-ejede Schultz Forlag medio december.

"Top of Mind. Håndbog i personlig branding henvender sig ikke kun til karrierefolket, iværksættere og entreprenører, men nok så meget til mennesker, der vil behandles fair af deres arbejdsgivere, kolleger, kunder, leverandører og private omgangskreds, siger forfatteren, ledelsesrådgiver Peter Horn.

"For at blive behandlet fair skal man optræde fair mod andre og derved vinde dem for sig. Det betyder, at man frem for alt skal forstå sig selv, sine arvelige og tillærte egenskaber og kanalisere det bedste fra disse ressourcer til andre – der forventes at gøre det samme mod én."

Personlig branding handler ikke om at forstille sig. Det drejer sig om at kunne vise sine hjerne- og kerneværdier frem til andre, så andre forstår én som menneske, kollega, ven eller familiemedlem. Det er, ligesom når man i skolegården skulle vælges til sportsholdet: Dem, der var mest kendte for deres sportslige præstationer og sociale egenskaber, blev valgt først.

Peter Horns nye bog "Top of Mind. Håndbog i personlig branding" udkommer medio december. Du kan allerede nu downloade et kapital fra bogen her.

Kom på den rigtige hitliste
"Det samme sker nu ved valg af samarbejdspartnere i erhvervslivet og på arbejdspladserne. Dem, der er kendte, og som har gjort sig positivt bemærket for deres forpligtelse over for holdet og den samlede præstation, er dem, vi først tænker på, når vi skal vælge andre at arbejde sammen med. Deraf bogens titel Top of Mind."

Top of Mind refererer med udgangspunkt i et bestemt tema til den person, vi først tænker på. Altså en form for hit- og huskeliste, som vi alle går rundt med i hovedet, når vi skal rubricere familie, venner, kolleger, kunder, leverandører og de andre mennesker, der omgiver os til hverdag og fest.

"Det er imidlertid ikke nok at være på en hitliste. Man skal også være på den rigtige hitliste: Det er ikke nødvendigvis sjovt at være den, andre altid ringer til, hvis der skal udføres hårdt og gratis arbejde. I stedet for at være den, der inviteres til de gode fester, spændende, velbetalte arbejdsopgaver eller ønskerejser til udlandet," siger forfatteren.

"Denne bog har da også til opgave at give læseren værktøjer, så læseren kan sige: "Du skal tro, at du er noget!" – både til sig selv og til andre."

Bogen fortæller, hvorledes man let og ubesværet kan synliggøre sig over for de mennesker, der er vigtige for én. Den beretter, hvorledes man kan komme i aviserne, og sommetider også i radio eller på tv – og i sin virksomheds eller forenings blad eller hjemmeside. Og frem for alt, hvordan man får skik på, hvem man er og hvad man har at byde på i forhold til andre mennesker, så man får en fair behandling. Både i egne og andres øjne.

Download kapital her
Top of Mind kan ikke erstatte personlig branding som disciplin. Men det er en hurtig og bekvem “genvej”, der kan anvendes af alle, der ikke nødvendigvis har brug for at gå i dybden med de personlige værdier, etik og moral, ressourcer, karrierespil og den bratte opstigning til erhvervslivet top.

Mens definitionen på “personlig branding” således er “den offentlige gengivelse af din personlighed og dine færdigheder i den udformning, der fremmer din mål bedst muligt”, er forfatterens definition på Top of Mind:

"Top of Mind handler om at komme på den rigtige hitliste hos alle de grupperinger, der omgiver én," siger forfatteren Peter Horn.

Top of Mind er det personlige brand inden for bestemte grupperinger, et individ først tænker på.”

Download og læs bogens kapital 2, "Sådan bruger du Top of Mind" her.
---
Top of Mind. Håndbog i personlig branding
Af Peter Horn
240 sider
Schultz Forlag, Gyldendal-gruppen
ISBN: 978-87-609-1860-5
---

Læs mere her: www.peterhorn.dk