Sælg dig selv og få mere i løn

Hvad gør du, når tv eller radio ringer, og du skal på med kort varsel? Peter Horn har med udgangspunkt i sin ekspertise i personlig branding prøvet det og fortæller her om sine erfaringer: "Det handler om at have respekt for mediet, seerne eller lytterne og de øvrige medvirkende. Man skal have tid til at forberede sig grundigt og også vurdere, hvordan man vil fremstå. Samtidig skal man også kunne sige nej, hvis man ikke kan stå inde for indholdet eller programmet."

Mere i lønposen og mere prestigefyldt job. Hvis du arbejder bevidst med dig selv, kan du hente op til tre millioner kroner mere i dit arbejdsliv. Det skriver gratisavisen 24timer om et interview med Peter Horn:

Det gode job og den høje løn kommer ikke af sig selv. Du kan hjælpe dig selv rigtigt godt på vej ved at sørge for, at de rigtige folk ved, hvad du kan.

»Hvis du bevidst arbejder for at brande din personlighed og dine færdigheder over for chefer og kolleger, vil du opnå tilbud om bedre stillinger og kunne tjene op mod 1-3 millioner kroner mere i livsløn,« siger ledelsesrådgiver Peter Horn, forfatter til bøgerne 'Personlig branding', 'Top of mind' og 'Brænd igennem'.

Du skal med andre ord se dig selv som en vare og begynde at markedsføre dig selv. Vær synlig

»For at få tilbudt en bedre stilling er det ikke nok at gøre sit arbejde godt. Over for kolleger og chefer er det nødvendigt at synliggøre, at man gør et godt job. Så bliver man bemærket og kommer i betragtning til bedre stillinger,« forklarer Peter Horn.

Sussi la Cour arbejder koncentreret med sit personlige brand. Hun har flyttet sig fra at være filmstjerne i den erotiske genre over sitcom-skuespiller i TV2s "Langt fra Las Vegas" pg direktør for en lingerivirksomhed til rådgiver i forandringsledelse og på vej mod en akademisk grad - Master i Oplevelsesledelse.

»Ønsker man et bedre personligt udgangspunkt for den årlige lønforhandling, kan det være nok at gøre sig synlig et par gange op til forhandlingen og målrette det mod beslutningstageren. Går man derimod målrettet efter en karriere, og ønsker man løbende tilbud om bedre jobs, skal man arbejde vedvarende med sit personlige brand og sikre sig de rigtige tilhængere på alle niveauer i organisationen,« siger han.

En af de, der arbejder målrettet med sin egen branding, er forretningskvinden Sussi La Cour, der før var kendt som Katja K og Katja Kean. I 2004 stiftede hun lingerivirksomheden 'Katja K - based on a true story', og i den forbindelse ændrede hun også sit image - en proces som Peter Horn har vejledt hende med.

---
Læs mere:
www.24.dk


10 råd til at forbedre din personlige branding

- Definér, hvor du er suveræn, ikke bare god.
- Lav en personlig varedeklaration - se dig selv 'på ryggen'.
- Lav en personlig markedsanalyse - benchmark selvopfattelse og
  andres mening.
- Find din nuværende brandværdi - hvad burde den være, hvordan
   når du derhen.
- Definér dit langsigtede mål og skriv strategien og planen for at nå den ned.
- Personlig branding er en social aktivitet - find ud af, hvem du skal nå
  dit mål med.
- Find ud af, hvordan du påvirker de vigtigste beslutningstagere
  og opinionsdannere.
- Find dine tilhængere - og dine medier.
- Brug dit suveræne budskab.
- Gør dine mål og resultater synlige for andre.


Kilde: Peter Horn & Co.
www.personalbranding.dk

---
Læs mere:
www.peterhorn.dk