Karrierefolket vil have idolstatus

De nye hold veluddannede unge vælger i stigende omfang karrierer, der indebærer mulighed for en vis berømmelse. ”Det er ude at være firmaets mand og inde at synliggøre sig på basis af sin virksomhed,” siger ledelsesrådgiver Peter Horn, der ekspert i personlig branding.

Glem alt om at finde veluddannede unge, der vil tjene firmaet i tykt og tyndt og lade sig belønne med et guldur efter 25 års trofast tjeneste: De fleste af de godt 25.000 unge, der nu forlader universiteter og handelshøjskoler med en videregående uddannelse, vil helst gøre karriere i virksomheder, der giver dem mulighed for at opnå en vis berømmelse.

”Det er ude at være ”firmaets mand” og inde og inde at synliggøre sig på basis af sit job og sin virksomhed,” konstaterer ledelsesrådgiver Peter Horn, der på basis af bøger som ”Personlig branding”, ”Brænd igennem” og ”Top of Mind” er en af Europas førende eksperter i personlig branding. Han har i en årrække holdt foredrag og gennemført seminarer for i hundredevis af veluddannede unge på handelshøjskoler, universiteter og i virksomheder, og billedet er entydigt: De unge ved, at et stærkt omdømme ofte bidrager mere end faglige kompetencer til topplaceringer i både den private og offentlige sektor.

Idolstatus rykker
Baggrunden for de unges større forventning til eksponering i jobbet har sammenhæng med, at topledere nu udgør op mod 60 procent af en virksomheds samlede omdømme.

Det er ude at være firmaets mand og inde at synliggøre sig på basis af sin virksomhed,” siger ledelsesrådgiver Peter Horn, forfatter til bl.a. "Personlig branding" (Omslag: Mads Kastberg).

”Erhvervslederne har i de senere år opbygget deres egen X-faktor, primært med medierne som dommere. Dermed har forholdsvis få erhvervsledere opnået en stjernestatus, der gør dem næsten urørlige. Meget betegnende er det navne som Nils Smedegaard Andersen fra A.P. Møller – Mærsk, Jørgen Buhl Rasmussen fra Carlsberg, Ditlev Engel fra Vestas, Lars Rebien Sørensen fra Novo Nordisk og Stine Bosse fra TrygVesta, der tegner nogle af de stærkeste profiler. Men samtidig er det interessant at se, hvordan entreprenørerne og iværksætterne blander sig med denne gruppe. Til dem hører Lars Larsen, Martin Thorborg og Malene Birger. Og så er der de berømte berygtede som Claus Riskær Pedersen, Kurt Thorsen og Peter Linck, som har formået at fastholde og endog udbygge deres kendskab, fordi berømmelse avler berømmelse,” siger Peter Horn.

Virksomhederne støtter
Virksomhederne støtter i en vis udstrækning de unges jagt på omdømmestatus. Det giver virksomhederne større status at være synlige på mange niveauer, og de kan samtidig bruge de unge karriereløvers jagt på synlighed til at vurdere, hvor gode de opadstigende stjerner er til at optræde i rampelyset og advokere for deres sag.

”Opbygning af det personlige image tæller i lige så høj grad som lederegenskaber, driftsresultater og den faglige platform,” siger Peter Horn, der definerer personlig branding som ”den offentlige gengivelse af din personlighed og dine færdigheder i den udformning, der fremmer dine mål bedst muligt”.

 

Sådan bliver du synlig

1. Personlig branding er at synliggøre sine værdier
    for andre. Værdierne
fastsættes bl.a. gennem
    en personlig varedeklaration og markedsanalyse.

2. Læg en brandingstrategi på 3-5 år –
    med gennemførelse og en plan B.

3. Find ambassadører in- og eksternt og brug
    dem aktivt.

4. Opbyg stærke forretningsrettede netværk.

5. Vær vedvarende synlig i medier, samt in- og
    eksternt i virksomheden.