Få en god start med iværksætter branding

Ledelsesrådgiver Peter Horn, der er en af de førende eksperter i business branding i Skandinavien og forfatter til bogen "Personlig branding", understreger betydningen af, at entreprenører og iværksættere, herunder ikke mindst coaches, har synlighed med i deres strategi og forretningsplan. "Hvis du ikke er synlig for dine mulige kunder, eksisterer du ikke," konstaterer han i Sofia Mannings Nyhedsbrev.

Selv om konjunkturerne er for nedadgående, overvejer i tusindvis af danskere fortsat muligheden af at starte deres egen virksomhed. Disse entreprenører og iværksættere skal gennem flere ildprøver, før de kan realisere drømmen. En af disse ildprøver er, når forretningsplanen skal præsenteres i banken. Og den største er uden tvivl, hvorledes virksomheden skal skaffe sig kunder.

"Hvis du ikke er synlig for mulige dine kunder, eksisterer du ikke," konstaterer direktør Peter Horn fra ledelsesrådgivningsvirksomheden Peter Horn. Han er en af Skandinaviens førende eksperter i business branding og forfatter til bøger som "Personlig branding", "Brænd igennem", "Top of Mind", samt "Vision minus status = strategi". Det sker i et interview til Sofia Mannings Nyhedsbrev, der udsendes i stort oplag.

"Hvis du ikke er synlig for mulige dine kunder, eksisterer du ikke," konstaterer brandingeksperten Peter Horn.

"Hvorfor er det så vigtigt, bl.a. for coaches, at være synlige i medierne og i omverdenen generelt?"

"Det er kundetilstrømningen, der er afgørende for, om virksomheden får succes eller fiasko. Derfor skal der arbejdes på en mangestrenget synliggørelsesstrategi. Den omfatter interviews i dag-, fag- og ugeblade, tv og radio, magasiner og internetmedier. Men også foredrag, seminarer, konferencer og undervisning eller træning. Samt etablering af ambassadørordninger, der kan sikre, at det mest effektive markedsføringsredskab, nemlig mund-til-øre, fungerer. Anbefalinger fra andre spiller en utrolig stor rolle," siger Peter Horn.

"Kan man lære at synliggøre sig – på samme måde som man f.eks. lærer coaching?"

"Business branding handler som udgangspunkt om, at man har noget på hjerte. I en serie, som jeg for øjeblikket laver til Berlingske Nyhedsmagasin, tages udgangspunkt i, at man kan synliggøre sig på mange forskellige måder. Her fortæller bl.a. Julie Møller Lønhart, der netop har etableret konsulentvirksomheden Møller & Co., hvordan hun opererer fokuseret med synlighed som ”Mund-til-øre”, modeskaberen Malene Birger, hvorledes hun kommunikerer med kunderne gennem sit design og sine modeevents, adm. direktør Kigge Hvid fra INDEX:, hvorledes hun med udgangspunkt i de 1.000 vigtigste personer indenfor sit område etablerede en stærk platform og Katja K, hvorledes hun ved at transformere sit brand løbende tilfører det ny værdi. Der er altså mange måder at opnå synlighed på, og derfor kræver det udvikling af en strategi og en plan for at gennemføre strategien."

"Hvad er dit bedste råd til iværksættere og entreprenører?"

"I dag er det sådan, at de fleste starter med at sætte sig i en masse udgifter: De etablerer sig med kontorer, forretninger eller klinikker og nogle gange ansætter de også personale. Og så regner de med, at kunderne kommer af sig selv. Men – når kunderne har levet uden deres produkter eller ydelser før, hvorfor skulle de så ikke kunne leve uden nu? Man er nødt til at udbrede kendskabet til, hvorfor kunderne ikke kan undvære ens produkter eller ydelser, før man kan få nogen til at købe. Derfor vil jeg vende det hele på hovedet: Start med synliggørelsen og brug denne branding til at finde ud af, om der er reel interesse for din virksomhed i markedet," siger Peter Horn.

"Hvor tidligt skal man starte med synligheden?"

"For de fleste vil det være en god ide at lave en glidende overgang over et år eller to. Skal man opbygge en stærk status i medierne, tager det i reglen to år, før man er på journalisternes shortlist. Det tager også længere tid, mindst seks måneder, før markedet begynder at reagere på de fleste nye virksomheder. Så enten skal man være økonomisk godt polstret eller også skal man bygge virksomheden op sideløbende med anden beskæftigelse," mener Peter Horn.

"Hvor mange iværksættere lykkes?"

"Jo bedre du er til at gøre dig synlig over for kunderne og opnå en præference, desto større overlevelseschancer har din virksomhed. Uden at være lyseslukker er det langtfra alle, der klarer sig. Der er årligt omkring 16.000-18.000 nye iværksættere og af dem er godt 10 procent reelt innovative, dvs., at de har et nyt produkt eller en ny ydelse af byde på. Det første år omsætter de tilsammen for godt 9,5 milliard kroner. Ifølge tal fra Erhvervs- og Byggestyrelsen overlever lidt over halvdelen af alle iværksættere. En tredjedel af iværksættervirksomhederne startes af kvinder. Deres foretrukne brancher er forretningsservice (35%), detailhandel (28%) og personlige tjenesteydelser (13%). De analyser, vi har foretaget over årene i min virksomhed, viser at jo større kendskab, desto større mulighed for at få succes. Derfor er det naturligvis vigtigt, at synlighed har en høj prioritet i forretningsplanen," konstaterer Peter Horn.

---
Læs mere om kursus i iværksætter branding her!

---
Læs mere her:
www.personalbranding.dk
www.sofiamanning.dk