Personlig branding som fag på RUC

Roskilde Universitets Center er først om at tage faget personlig branding ind på ny masteruddannelse i oplevelsesledelse. Formålet er at lære de studerende at nå deres mål i samspil med andre gennem synliggørelse. Uddannelsen skal tilgodese ledere inden for leisure, detailhandel og turisme.

Personlig branding bliver nu fag på det første danske universitet. Roskilde Universitets Center (RUC) har placeret emnet i en ny masteruddannelse i oplevelsesledelse. Uddannelsen skal give nye kompetencer til ledere inden for bl.a. leisure, detailhandel og turisme.

Underviser på uddannelsen bliver blandt andet adm. direktør Peter Horn fra rådgivningsvirksomheden Peter Horn & Co., der med sin seneste bog "Personlig branding", udgivet på Børsens Forlag, åbner for en diskussion af fremtidens marked.

- Vore professionelle forudsætninger er så ens, at det, der adskiller os mest, er vores personlighed. Det er vigtigt, at vi ruster fremtidens ledere til det internationalt rettede marked, og sætter dem i stand til at skabe lidt større cirkler, siger Peter Horn.

Den ny Masteruddannelse i oplevelsesledelse på RUC lanceres i februar 2005. Uddannelsen har som mål at give de studerende et professionelt fundament for at varetage ledelses- og udviklingsopgaver i service og oplevelse.

Med den nye Master håber vi at imødekomme efterspørgslen på en ny type ledere, og derfor har vi lagt vægt på personlig branding, der vil sætte de studerende i stand til at gå efter deres mål med større fokus og gennemslagskraft. Uddannelsen er en god blanding af teori og praksis, og dermed er den i høj grad resultatorienteret for den enkelte, siger Jon Sundbo.

Uddannelsen i oplevelsesledelse er udviklet af RUC i samarbejde med en følgegruppe, der består af erhvervsledere, herunder Lars Liebst fra Tivoli, Søren E. Jacobsen fra Egmont, Henrik Hartmann fra Betty Nansens Teatret, Ole Hviid-Nielsen fra DR Produktion Marianne Christensen fra Fields og Peter Horn.

RUC er det første uddannelsessted, der introducerer en masteruddannelse i oplevelsesledelse, og dermed de første, der udbyder personlig branding. Peter Horn mener imidlertid, at flere videregående uddannelser bør tage personlig branding med. Han henviser til ledigheden for akademikere, der inden for visse fag er over 30% for de nyuddannede.

Vore professionelle forudsætninger er så ens, at det, der adskiller os mest, er vores personlighed. Det er vigtigt, at vi ruster fremtidens ledere til det internationalt rettede marked, og sætter dem i stand til at skabe lidt større cirkler, siger Peter Horn, ledelsesrådgiver og forfatter til bogen "Personlig branding".

- Det basale er naturligvis de faglige kompetencer. Men kan man ikke synliggøre, hvad man kan, hvem man er, og hvad man vil sammen med hvem, er mulighederne på et dynamisk og stedse mere internationalt arbejdsmarked begrænsede, siger Peter Horn.

Professor i erhvervsøkonomi og institutleder på RUC, Jon Sundbo, er initiativtager til den nye masteruddannelse sammen med Henrik Skov, der er projektleder. Han understreger vigtigheden af tillæg til de faglige kvalifikationer.

- Det er vigtigt uddannelsesmæssigt at være på forkant med efterspørgslen af kvalifikationer. Med den nye Master håber vi at imødekomme efterspørgslen på en ny type ledere, og derfor har vi lagt vægt på personlig branding, der vil sætte de studerende i stand til at gå efter deres mål med større fokus og gennemslagskraft. Uddannelsen er en god blanding af teori og praksis, og dermed er den i høj grad resultatorienteret for den enkelte, siger Jon Sundbo.

Henrik Skov fremhæver, at samfundet i stigende grad bliver præget af oplevelsesøkonomien.

- Men uddannelse af ledere i virksomheder, der producerer og leverer oplevelser er ikke fulgt med. Det tager vi nu konsekvensen af på RUC.

Ansøgningsfristen for Masteruddannelsen i oplevelsesledelse er 1. januar 2005.

 

---
Læs mere her:
www.mol.ruc.dk