Ledelsens Dag: Stor interesse for Executive Branding og Fakta

Adm. direktør Claus Jensen fra Fakta og Peter Horn fra Peter Horn & Co. samlede godt 140 deltagere til workshop om Executive Branding. Mens Peter Horn talte om personlig branding-identifikation, fortalte Claus Jensen om, hvorledes han havde benyttet sit og sin ledelses brand til at gennemføre en omfattende turn around i Fakta.

Adm. direktør Henning Dyremose, TDC, blev kåret som "Årets leder" på Ledelsens Dag, der holdes af lederne. Der var 900 deltagere i år, og det var rekord.

Ledelsens Dag trak rekordmange deltagere sidste tirsdag - hele 900 ledere fra alle dele af landet - og fra alle typer virksomheder. Årets Leder blev TDC's adm. direktør Henning Dyremose - og en af de mest søgte workshops handlede om "Executive Branding", der trak godt 140 deltagere i Bella Centret.

På workshoppen fortalte Peter Horn, Peter Horn & Co., med udgangspunkt i sin bog "Personlig branding" om hvorledes man kan foretage sin egen personlige band-identifikation: Det handler om at - gennemføre en personlig varedeklaration - en personlig markedsanalyse - definere sin suverænitet - og synliggøre sin personlighed og kompetencer over for andre.

Han anbefalede, at man opererer med en holistisk horisont på 10-15 og at strategi og implementering udformes i en skreven plan.

- Executive Branding handler om, at man synliggør personlighed og kompetencer over for beslutningstagere og opinionsdannere, så de ønsker at få en med "på holdet", sagde han. En af hans øvelser handler om, hvorledes man kan værdifastsætte sin personlige brand.

 

Han har for sig selv fastsat merværdien af "Personlig branding" og Executive Branding" til 10 mio. DKK, fordelt over fem år. Beløbet realiseres gennem kursusprogrammer, forelæsninger og andre eksponeringer - og selve brandværdien er bl.a. skabt gennem massiv medieomtale gennem det sidste halvandet år - værdien er målt i annoncemillimetre og sendetid 2-3 mio. DKK i ind- og udland.Værdien er målt ud fra radio- og tv, dag-, fag- og ugeblade samt internetmedier og personlig eksponering.

Succes med Fakta
Adm. direktør Claus Jensen - manden bag Faktas succesrige turn around over de sidste fem år - har bevidst anvendt executive branding i samspil med sin ledelsesgruppe. Han har sat stort fokus på sine medarbejdere som et middel til at fastholde og udbygge antallet af kunder, og det er sket med en forbløffende succes: medarbejdertilfredsheden og stoltheden over at arbejde i Fakta er på pænt over 90 procent; det har resulteret i bedre økonomiske resultater: Omsætningen er øget fra godt 5 til over 8 mia. kr. i år og antallet af butikker er øget med næsten 120 til 325.

Claus Jensen fremhævede, hvorledes store fælles arrangementer, en meget synlig markedsføring og en bastant tilstedeværelse i alle typer medier har været med til at bære Fakta frem som den mest ekspanderende dagligvarekæde. Alene medieomtalen tilfører årligt en værdi på 60 til 80 mio. DKK.

Adm. direktør Claus Jensen fra Fakta har haft succes med at anvende "Executive Branding" i sin virksomhed. medarbejderne er kommet med, og omsætning, bundlinje og gejst har skabt danmarks mest ekspansive dagligvarekæde med nu 325 butikker.

Adm. direktør Peter Horn, forfatter til "Personlig branding" fortalte, hvorledes man kan gennemføre sin egen personlige branding-identifikation. 

Det vakte jubel blandt deltagerne i workshoppen, da Claus Jensen viste nogle af  Faktas mest vindende reklamefilm i serien "det tager kun 5 minutter" - den seneste med "tyk, tynd - barcodes" har netop vundet guld ved London International Advertising Award.

Claus Jensen underbyggede en amerikansk undersøgelse, hvorefter den adm. direktør repræsenterer op mod 50 procent af en virksomheds samlede omdømme. Han fortalte også, at alle 3.800 medarbejdere i Fakta kan kontakte ham og ledelsesgruppen direkte - og få svar inden for 24 timer.

---
Læs mere her:
www.lederne.dk
www.fakta-presse.dk
www.peterhorn.dk