Ledere må have modet til at rage op

Modet til at gå foran - og rage op. Evnen til at skabe begejstring blandt medarbejderne - og skabe sit eget personlige brand. Det er egenskaber, der kendetegner topledere med succes. Det skriver Peter Horn i den nye bog »Personlig Branding« - anmeldelse i Børsen MedieMarked af Ulrik Bülow, adm. direktør i Danmarks Turistråd.

Personlig branding har altid været vigtigt. I den globale landsby er betydningen steget, i USA er det røget helt til tops, og selv i jantelovens Danmark er det så småt begyndt at gå samme vej. Og overordnet set passer det ind i den trend, der tegner et emotionelt billede af toplederopgaven. CEO betyder i denne sammenhæng Chief Emotions Officer, en leder der bruger begejstring som primær drivkraft i ledelsesopgaven.

Peter Horn har netop udgivet en bog under titlen »Personlig Branding«, der går dybt ind i dette tema. Denne bog retter sig mod de unge talentfulde og giver dem et grundlæggende overblik over emnet og en lang række anvisninger og gode råd fra en erfaren herre, der har beskæftiget sig professionelt med emnet i mange år. Den giver anvisninger til, hvordan man på et tidligt tidspunkt i karrieren begynder at lægge sin strategi for, hvordan man vil brande sig. Hvordan man med fordel kan arbejde med coaches og mentorer, og hvordan man kan arbejde med medierne og med de øvrige vinduer, hvor man kommunikationsmæssigt har mulighed for at opbygge et personligt brand.

Noget af det væsentligste af bogens diskussioner er måske spørgsmålet, hvorvidt man bør forfølge muligheden for at blive et personligt brand, og gennem en lang række gode cases beskrives medaljens bagsider. (...)

Man får også en klar fornemmelse af, at forfatteren mener, at man ikke kan læse sig til de færdigheder, der kræves, det kræver som alle andre topledelses discipliner talent. Talent for kommunikation, både lytte og præsentere, talent for timing, for networking, man skal have de rigtige værdier indbygget, og man skal ikke mindst have mod til at gå foran - til at rage op.

(...) ingen tvivl om at personlig branding er et meget effektivt middel, som skal behandles varsomt, og som man nok ikke kan vide for meget om i disse dage.

»Personlig Branding« 
Peter Horn 
Børsens Forlag 
indb. 272 sider 
kr. 455,00

---
Læs mere her (kræver abonnement):
http://www.borsen.dk