Leder: Personlig branding - først eller sidst i mål?

"Personlig branding er den offentlige gengivelse af din personlighed og dine færdigheder i den udformning, der fremmer dine mål bedst muligt."

Det er definitionen - og personlig branding er den disciplin, man anvender for at komme fra placeringen "god" til positionen "suveræn" i sin erhvervskarriere.

Selve teknikken bag er ikke ny: Den er anvendt af bl.a., Sokrates, Jesus, Djengis Khan, Christian IV, Napoleon, Lenin, Churchill, Simon Spies, kronprins Frederik og Richard Branson. Men det er nyt, at de godt 100.000, der vil gøre karriere inden for ledelse i Danmark i de kommende år, er nødt til at anvende personlig branding for at fremme deres karriere.

Man kan godt leve stille og være god, men man kan ikke være suveræn. I dag er det ikke længere nok at passe sit job og så tro, at karrieren kommer automatisk. Det gør den ikke!

"In the future everyone will be famous for fifteen minutes", konstaterede Andy Warhol - og man skal nøje vide, hvornår man skal bruge sin berømmelse og på hvad.

Ellers bliver man forbigået af dem, der ikke bare er gode til jobbet - men som også er suveræne til at vise det. I strategisk tankegang. In- og eksternt. Vedvarende. Målrettet.

Det er ikke altid, at der skal meget til. Sommetider er én artikel i det rigtige medie nok til at udløse kendskabslavinen.

Men oftest er personlig branding en anstrengende størrelse:

"Den bliver aldrig mæt, skal både fodres og luftes hyppigt, ligesom den skal repræsentere en udpræget grad af kontinuerlig fornyelse. Nogle sammenligner den med en hund, andre med et barn - og der er også dem, der nærmest anser fænomenet for en livsledsager. Måske er det sidste den bedste opfattelse, for personlig branding skal behandles med omhu, respekt og en vis kærlighed. Til gengæld har man føjet en ny dimension til sin personlighed, der kan indebære utroligt mange fordele. Ikke bare i karrieren, men også i privatlivet," hedder det i min nye bog "Personlig branding - skab dit eget varemærke".

Det er et af de karriereområder, hvor man selv kan bestemme, om man vil komme først eller sidst i mål!

Bogen udkommer på Børsens Forlag 16. april. Allerede nu kan du bestille den på www.borsensforlag.dk.

Med venlig hilsen
Peter Horn

Personal Branding Magazine udgives for at give inspiration til og viden om, hvordan man kan gøre sig synlig og dermed forbedre sine karriere- og forretningsmæssige muligheder. Interessante cases om personlig eller corporate branding eller markedsføring? Send redaktionen en mail: info@peterhorn.dk.