Personal Branding: Sådan udvikler man sit varemærke


Personal branding er en ny indgang til karriereplanlægning. Flere mennesker ønsker at tage ansvaret for deres personlige værdi i forhold til markedet og derved øge deres værdi hos den nuværende arbejdsgiver og fremsælge deres suveræne værdier til potentielle arbejdsgivere. MIG A/S bygges ved at finde villige investorer i personens indre værdier: Vis hvad du kan og du vil nå, hvad du ønsker.

Synlighed er det magiske ord: Personlig branding er en ny indgang til karriereplanlægning. Flere mennesker ønsker at tage ansvaret for deres personlige værdi i forhold til markedet og derved øge deres værdi hos den nuværende arbejdsgiver og fremsælge deres suveræne værdier til potentielle arbejdsgivere. MIG A/S bygges ved at finde villige investorer i personens indre værdier: Vis hvad du kan og du vil nå, hvad du ønsker.


De åbne kurser holdes på de bedste hoteller i København, Stockholm, Oslo og i London. Her er det seneste hold på Hilton Copenhagen Airport Hotel. (Foto: Anastazia Anjo)

- Man kan også citere Thomas Jefferson: "Jeg er en stor tilhænger af held, og jeg kan konstatere, at jo hårdere, jeg arbejder, desto heldige bliver jeg." Personlig branding er hårdt arbejde. Man skal definere sin personlige varedeklaration; lave en personlig markedsanalyse; stadfæste, hvor man er suveræn, ikke blot god; måle sin bandværdi; beslutte sin fremtid op til 15 år frem og skrive sine strategiske mål med en tidsplan og en implementering, siger Peter Horn, forfatter af den eneste europæiske bog om, hvorledes man etablerer, vedligeholder og udbygger det personlige brand.

Peter Horn

Hans virksomhed, Peter Horn & Co., holder to-ages kursusprogrammer i Personlig Branding og i Executive Branding i Norden og i U.K. (på engelsk, dansk og svensk).

- Resultaterne har været overvældende: Mere end 50 procent af kursusdeltagerne siger, at de har nået resultater, der har ændret deres professionelle liv. Andre 25 procent siger, at kursusprogrammet har givet dem nye muligheder hos deres nuværende arbejdsgiver. Og de resterende 25 procent sager, at de i en vis udstrækning har opnået ny inspiration. Det er interessant, at mennesker kan tilføre så meget værdi til deres brand udelukkende ved at være opmærksomme på deres ressourcer, sociale og faglige færdigheder og viljen til at høre noget ved det. Årsagen til de gode resultater er, at vi kun optager kursusdeltagere, der er villige til at gøre en indsats for at ændre det bestående.

Kursusprogrammerne
Kursusprogrammerne har disse specialiteter: 

- Executive Branding. 
- Personlig Branding Classic. 
- Performance Branding. 
- Ambassedor Branding.

Senior konsulenterne, skuespiller og performance rådgiver Berrit Kvorning og ledelseskonsulent Marie Koch, MA, gennemfører hhv. programmer i Performance Branding og Gender Branding samt i Personlig Branding Classic. Kontakt Peter Horn, Berrit Kvorning and Marie Koch og få specifikke virksomhedsbaserede kursusprogrammer (op til 24 deltagere) eller program for de åbne kursusprogrammer. For virksomheder kan programmerne ske på de ugedage og de geografiske lokaliteter, der måtte ønskes. De åben kursusprogrammer holdes i København, Stockholm, Oslo eller i London.

Brandingens historie
Branding er processen til at opbygge brandværdien i kundernes bevidsthed. Med personlig branding er målet at opnå en fordel i sociale og faglige karriereaktiviteter. Man kan ikke gøre det alene. Derfor handler al personlig branding om at gøre sine sociale og professionelle færdigheder synlige for andre, så de kan udvælg én til det vindende hold. Executive Branding er at forene virksomhedens og ens personlige brand og deres fælles værdier; eksterne aktiviteter skal sætte lederen i stand til at tilføre værdi til f.eks. selskabets markedsposition; internt skal lederen kunne dele selskabets strategi og dens implementering med alle medarbejdere, så alle er motiverede, engagerede og er stolte over deres arbejde i selskabet.

Den mest almindelige opfattelse af branding er fra det vilde vesten i USA. På et særligt tidspunkt af året samlede ranchejerne deres kvæg for at drive det til markedet for videresalg eller slagtning, og kvæget blev brændemærket for at identificere det i forhold til den retmæssige ejer. Ofte løb de forskellige kvægflokke sammen og for at undgå diskussion om ejerskabet til dem blev de brændemærket.

Berrit Kvorning

De første brands handlede om at stadfæste ejerskab; det var kun det første skridt. Senere blev ranchejerne så stolte af kvaliteten af deres kvæg, at de begyndte at arbejde med brand designet. Nu stadfæstede bandet ikke kun ejerskabet, men også kvaliteten. Brandet blev benyttet i tidlig reklame og promotion: "Køb Circle C brandet og få bedre kød. Vores kvæg græsser på hjemegnens grønneste enge. Intet kommer på siden af det." Siden har formidlingen af et brand været en forudsætning - inden for kortvarige forbrugsgoder, leisure, politik, ejendomshandel, finans - og personlig branding. dermed er ringen sluttet. Branding startede med én person, ranchejeren, og nu er den tilbage til én person, karriereplanlæggeren.

---
Peter Horn er forfatter til "Personlig branding", "Karrierespillet" (begge www.borsensforlag.dk) og "Følelsesøkonomien" (Specialbladsforlaget - www.markedsforing.dk). Han er rådgiver i strategiske markedsscenarier og i kommunikation og fremtidsforsker. Han har udviklet platformen for kursusprogrammerne "Personlig branding" og "Karrierespillet" (www.karrierespillet.dk). Begge er beskyttede varemærker.

---
Yderligere information: Kontakt Peter Horn, Peter Horn & Co., Tel. +45 33 93 32 55, e-mail: ee@peterhorn.dk, Gl. Kongevej 1, DK-1610 København V.