Følelsesmæssig tilknytning og synlighed afgørende for fremtidens ledere

Adm. direktør Peter Horn talte om følelsesøkonomi og personlig branding 23. november på Finanssektorens Dag, arrangeret af DJØF, Ingeniørforeningen, Magisterforeningen og Forbundet Kommunikation og Sprog i København. - Man skal tilføre sit brand merværdi, konstaterede han.

Af Mette Overby

- Ifølge undersøgelser mener op mod 70% af de danske erhvervsledere, at det har betydelig værdi, at deres virksomheders medarbejdere er synlige på det givne marked – og i offentligheden. Men realiteterne er anderledes. Således er de færreste ledere på mellem og øvre niveau i dag hverken synlige for kundepotentiale eller samfund.

Det konstaterede adm. dirketør Peter Horn, Peter Horn & Co., da han talte på Finanssektorens Dag 23. november med udgangspunkt i fremtidens økonomi – følelsesøkonomien – og personlig branding. Ifølge Peter Horn har mange års arbejde med rådgivning af virksomheder i markedsstrategiske scenarier vist ham sammenhængen mellem økonomien og den synlige medarbejder.


- Når jeg beskæftiger mig med disse emner skyldes det, at jeg i min virksomhed gennem mange år har haft fokus på strategiske, markedsrettede scenarier – og kommunikation.

Vi hjælper altså virksomheder med at se ind i fremtiden, finde ud af, hvad der rører sig på deres markeder – og lægge en plan for, hvordan de bedst kan bruge deres ressourcer. Den strategiske kommunikationsrådgivning hører med, fordi vi har en ide om, at de virksomheder, vi arbejder sammen med, skal gøre deres ledelser og medarbejdere synlige over for hinanden – og for samfundet, sagde Peter Horn i sin tale.

Finanssektorens dag havde internationalisering og globalisering som tema, og Peter Horn skilte sig ud med sit budskab om at vende blikket indad – ikke for fordybelse, men for kendskab til sig selv, der kan øge ens markedsværdi – ens brand.

- Det handler om at bevidstgøre sig selv om sine mål – finde ud af, hvad man indeholder – og synliggøre det. Den tid er forbi, da man gjorde karriere ved at bare at passe sit job ordentligt. Man skal også synliggøre det – og tilføre sit brand merværdi, sagde Peter Horn i sin tale på Finanssektorens dag.

Peter Horn & Co. holder næste kursus i personlig branding lørdag 22. og søndag 23. januar 2005.

---
Køb bøgerne her:
www.borsensforlag.dk
www.foelelsesoekonomien.dk