Presse 2008

Den vellykkede fyring
Redaktør Mette Schwartz, Dansk Revision Information, december 2008

"Lad være med at gå rundt om det - men gør det hurtigt. Så enkel er opskriften, hvis medarbejderstaben skal reduceres," siger ledelsesrådgiver Peter Horn i interview med Dansk revision Information. 
--- 
Læs mere: 
www.danskrevision.dk


Drop Janteloven – og brand dig selv

Journalist Lotte Kirkeby Hansen, karrieremagasinet CV - i Jobfisk.dk 16. december 2008

Man er nødt til at brande sig selv og vise sine faglige og personlige kompetencer, hvis man skal videre frem i karrieren - ikke mindst hvis man er kvinde, siger forfatter og brandingekspert, Peter Horn.

"Vi har for længst vinket farvel til det lille lokalsamfund, hvor alle kender alle. For de fleste danskere rækker horisonten langt ud over de fem millioner landsmænd, globaliseringen har foldet verdenskortet eftertrykkeligt ud, og alle klodens 6,7 milliarder mennesker er i princippet med i det professionelle karrierespil. Og hvordan skiller man sig ud i den enorme menneskemasse? Man går efter at blive en mærkevare som individ og arbejder med sit personlige brand. Det kræver en målrettet indsats," fortæller Peter Horn, der oplever en stor interesse for sine bøger, foredrag og kurser om personlig branding (...).

At blive bedre til at brande sig selv handler kort og godt om at blive bevidst om og synliggøre sine sociale og faglige kompetencer og i samspil med andre forfølge de mål, man har defineret. Og at det i stigende grad bliver nødvendigt, skyldes flere forskellige ting (...).

- Vi kender hinanden mindre godt end tidligere, og derfor er man nødt til at fortælle omverdenen, hvem man er - og at man i det hele taget findes. Man skal skabe sig en klar profil og kommunikere tydeligt omkring, hvem man er, hvad man står for, og hvad éns bedrifter er, siger Peter Horn. 
--- 
Læs mere her


Sælg dig selv og få mere i løn
 
24timer, 11. december 2008

Hvis man har styr på sit image, har man bedre chance for at tjene godt

Mere i lønposen og mere prestigefyldt job. Hvis du arbejder bevidst med dig selv, kan du hente op til tre millioner kroner mere i dit arbejdsliv.

Det gode job og den høje løn kommer ikke af sig selv. Du kan hjælpe dig selv rigtigt godt på vej ved at sørge for, at de rigtige folk ved, hvad du kan.

»Hvis du bevidst arbejder for at brande din personlighed og dine færdigheder over for chefer og kolleger, vil du opnå tilbud om bedre stillinger og kunne tjene op mod 1-3 millioner kroner mere i livsløn,« siger ledelsesrådgiver Peter Horn, forfatter til bøgerne 'Personlig branding', 'Top of mind' og 'Brænd igennem'.

Du skal med andre ord se dig selv som en vare og begynde at markedsføre dig selv. Vær synlig

»For at få tilbudt en bedre stilling er det ikke nok at gøre sit arbejde godt. Over for kolleger og chefer er det nødvendigt at synliggøre, at man gør et godt job. Så bliver man bemærket og kommer i betragtning til bedre stillinger,« forklarer Peter Horn (...).

En af de, der arbejder målrettet med sin egen branding, er forretningskvinden Sussi La Cour, der før var kendt som Katja K og Katja Kean. I 2004 stiftede hun lingerivirksomheden 'Katja K - based on a true story', og i den forbindelse ændrede hun også sit image - en proces som Peter Horn har vejledt hende med. 
--- 
Læs mere: 
www.24.dk

Fra Katja K til direktør 
Journalist Tine Tholander/redaktør Jacob Bendixen Andersen, epn.dk, 11. december 2008

Benhårdt arbejde med ny personlig branding. Det er forklaringen på, at den tidligere sexskuespiller Katja K i dag ikke længere lystrer sit tidligere kaldenavn. I dag hedder hun Sussi La Cour. Det navn, der i øvrigt hele tiden har stået på hendes dåbsattest. Titlen er ikke længere skuespiller, men direktør.

”Siden 2004, da jeg lancerede min lingeri-virksomhed, har jeg brugt den personlige branding, ved bevidst at kalde mig direktør, og ikke selv optræde som eksempelvis model i mit undertøj,” forklarer Sussi La Cour, der har arbejdet tæt sammen med brandingseksperten Peter Horn i sin forandring.

Hun stiller heller ikke længere op til interviews om tiden som sexskuespiller. Nu står den på forretning. Looket er også ændret, så hun nu mere er en kedelig grå direktør. Håret er mørkere – og hun bruger markante briller. Alt sammen for at understøtte Sussi La Cours nye personlige brand (...).

Sådan bliver du synlig - Peter Horns 10 bud om personlig branding:

1. Definér, hvor du er suveræn, ikke bare god 
2. Lav en personlig varedeklaration - se dig selv "på ryggen" 
3. Lav en personlig markedsanalyse - benchmark selvopfattelse og andres mening 
4. Find din nuværende brandværdi nu - hvad burde den være - hvordan når du derhen 
5. Definer dit langsigtede mål - og skriv strategi og planen for at nå den ned 
6. Personlig branding er en social aktivitet - find ud af, hvem du skal nå dit mål med 
7. Find ud af hvordan du påvirker de vigtigste beslutningstagere og opinionsdannere 
8. Find dine tilhængere - og dine medier 
9. Brug dit suveræne budskab 
10. Gør dine mål og resultater synlige for andre 
--- 
Læs mere her

Giv dig selv højere løn 
Af Jacob Bendixen Andersen, Morgenavisen Jyllands-Posten, 11. december 2008

Det gode job og den høje løn kommer ikke af sig selv. Du kan hjælpe dig selv rigtigt godt på vej, ved at sørge for at de rigtige folk ved, hvad du kan.

"Hvis du bevidst arbejder for at brande din personlighed og dine færdigheder overfor chefer og kolleger, vil du opnå tilbud om bedre stillinger og kunne tjene op mod 1-3 millioner kroner mere i livsløn," siger ledelsesrådgiver Peter Horn, forfatter til bøgerne "Personlig branding", "Top of mind" og "Brænd igennem".

Du skal med andre ord se dig selv som en vare og begynde at markedsføre dig selv.

"For at få tilbudt en bedre stilling er det ikke nok at gøre sit arbejde godt. Over for kolleger og chefer er det nødvendigt at synliggøre, at man gør et godt job. Så bliver du bemærket og kommer i betragtning til bedre stillinger,” forklarer Peter Horn.

”Ønsker man et bedre personligt udgangspunkt for den årlige lønforhandling, kan det være nok at gøre sig synlig et par gange op til forhandlingen og målrette det mod beslutningstageren. Går man derimod målrettet efter en karriere og løbende ønsker tilbud om bedre jobs, skal man arbejde vedvarende med sit personlige brand og sikre sig de rigtige tilhængere på alle niveauer i organisationen," siger han.

En af de, der har arbejder målrettet med sin egen branding er sexskuespilleren Katja K – eller Sussi La Cour, som hun i virkeligheden hedder. De seneste år har hun bevidst omdannet sit image fra sexdronning til forretningskvinde. 
--- 
Læs mere: 
www.jp.dk


Personlig branding på JPtv
Journalist Tine Tholander, JPtv, 11. december 2008

Kvinden bag brandet Kajta K., Sussi la Cour, er blevet interviewet om sin brug af personlig branding til Morgenavisen Jyllandspostens web-tv, JPtv. Det sker sammen med ledelsesrådgiver Peter Horn, der med forfatterskabet til bøger som "Personlig branding", "Top of mind" og "Brænd igennem" er blandt de førende eksperter i karriererettet branding. Peter Horn har rådgivet Sussi la Cour om hendes nye brandingmæssige platform, der tager udgangspunkt i forandringsledelse.

Katja K. kom i Top 10 blandt filmstjerner i den erotiske genre og sluttede denne karriere efter tre år. Hun blev derefter skuespiller i sitcom'en "Langt fra Las Vegas" på TV2 og etablerede siden med en partner virksomheden Kajta K., der designer lingeri og som hun er direktør i.

Nu arbejder hun som rådgiver i forandringsledelse - med konsultationer, kurser og foredrag. men brandet Katja K. - det vil hun bevare.

i indslaget fortæller Peter Horn om effekten af personlig branding - og han giver 10 gode råd til, hvorledes man kan brande sig selv. 
--- 
Se indslaget her


Få en god start med iværksætter branding
Sofia Mannings nyhedsbrev, 10. december 2008

Ledelsesrådgiver Peter Horn, der er en af de førende eksperter i business branding i Skandinavien og forfatter til bogen "Personlig branding", understreger betydningen af, at entreprenører og iværksættere, herunder ikke mindst coaches, har synlighed med i deres strategi og forretningsplan. "Hvis du ikke er synlig for dine mulige kunder, eksisterer du ikke," konstaterer han.

Selv om konjunkturerne er for nedadgående, overvejer i tusindvis af danskere fortsat muligheden af at starte deres egen virksomhed. Disse entreprenører og iværksættere skal gennem flere ildprøver, før de kan realisere drømmen. En af disse ildprøver er, når forretningsplanen skal præsenteres i banken. Og den største er uden tvivl, hvorledes virksomheden skal skaffe sig kunder.

"Hvis du ikke er synlig for mulige dine kunder, eksisterer du ikke," konstaterer direktør Peter Horn fra ledelsesrådgivningsvirksomheden Peter Horn. Han er en af Skandinaviens førende eksperter i business branding og forfatter til bøger som "Personlig branding", "Brænd igennem", "Top of Mind", samt "Vision minus status = strategi".
---
Læs mere:
http://www.sofiamanning.com/nb/200812/interviewet1.html

 
Millioner at hente i personlig branding
Journalist Christian Kjær, Finans, 8. december 2008

Millioner af kroner i øget livsløn og tilbud om bedre stillinger. Det er typiske konsekvenser, hvis du bevidst arbejder, og lykkes, med at brande dine bedste kompetencer over for kolleger og chefer.

"Som almindelig bankansat kan en vellykket branding af din egen person betyde, at du kan hente et par millioner mere i løn over et arbejdsliv", siger ledelsesrådgiver Peter Horn, der blandt andet er forfatter til bøgerne "Personlig branding" og "Brænd igennem".

Og endnu vigtigere end lønnen peger han på de karrieremuligheder, der åbner sig for bankansatte, der bevidst arbejder med deres synlighed og gennemslagskraft.

"For at få tilbudt en bedre stilling er det ikke nok at gøre sit arbejde godt. Over for kolleger og chefer er det nødvendigt at synliggøre, at man gør et godt job. Ellers bliver du ikke bemærket og kommer dermed ikke i betragtning til bedre stillinger", siger Peter Horn.
---
Læs mere:
www.finansforbundet.dk
 
Brænd igennem
Leder, redaktør Carsten Jørgensen, Finans, 8. december 2008

Jeg havde for mange år siden en kæreste, som havde det mest fantastiske smil. Hvis der blev afholdt VM i kunsten at smile, ville hun have været selvskreven til det danske landshold. Folk elskede at overvære hendes ansigts forvandling, smilehullerne, tænderne bag læben og glimtet i øjnene. Længe før der var noget, som hed personlig branding, kunne hun brænde igennem alene med det smil. Den dag i dag er jeg overbevist om, at hun har skabt sig en fed karriere alene på den evne at vinde andre menneskers sympati med smilet.

Personlig branding på arbejdspladsen kan bogstaveligt talt være guld værd. Hvis du bevidst arbejder, og lykkes, med at brande dine bedste kompetencer over for kolleger og chefer, kan det betyde millioner af kroner i øget livsløn og tilbud om bedre stillinger, vurderer ledelsesrådgiveren Peter Horn, som har skrevet flere bøger om personlig branding.

De fleste af os brander os hver dag på jobbet - bevidst eller ubevidst. 27-årige Mette Lodahl Svendsen, som du kan møde inde i bladet, er bevidst om at brande sine stærke sider over for kolleger og chefer i den Danske Bank-filial på Vesterbro i København, hvor hun arbejder.
---
Læs mere:
www.finansforbundet.dk
 
Kvinde – sæt ikke dit lys under en skæppe
Journalist Jens Kisker, Kvinder & Karriere, Mediaplanet, tillæg til Politiken 17.11.2009

Det er ikke længere et særsyn at se kvinder i topledelser, men der er langt imellem dem, selvom kvinders kvalifikationer og erfaring er bedre end nogensinde. Men hvorfor er det sådan?

(...) Peter Horn, ledelsesrådgiver og direktør i strategi-, trend- og kommunikationsvirksomheden Peter Horn & Co. og forfatter til bogen ’Personal branding’, mener, at der må tages nye midler i brug:

”Alle ansættelser i fremtiden skal ske ud fra kompetencer. Der skal være gennemsigtighed i stillingsbesættelserne, og arbejdsgiverne skal være bedre til at spotte talent. Indtil det sker, skal kvinderne være langt bedre til at synliggøre sig selv og deres værdi for virksomheden eller organisationen.”

En del af vejen frem handler om evnen til at brande sig selv, når man først har erkendt sine fordele og kompetencer. ”Personlig branding er den offentlige gengivelse af din person og dine færdighed i den udformning, der fremmer dit mål bedst muligt. Før man tager fat på at brande sig, skal man finde ud af, hvor man er suveræn; man skal lave sin personlige varedeklaration. Og man skal lave en personlig markedsanalyse for at finde ud af, hvor stærkt eller svagt et brand, man har hos sine ’stakeholders’ – kunder, chefer, kolleger, medarbejdere, leverandører, familie og venner. Dernæst skal man finde ud af, hvor man vil hen i livet. Det er vigtigt at lægge en strategi og implementeringsplan for sin personlige branding med mål og resultater for karriere og synlighed,” råder Peter Horn. 
--- 
Læs mere: 
mediaplanet.com
--- 
Tilmed dig kurset "Iværksætter branding" 17. og 18. januar 2009 her.



Roskilde: RUC-bestyrelse skriver bog
Sjællandske, 1. november 2008

25 medlemmer af den såkaldte rådgivende bestyrelse for den nye uddannelse i oplevelse ved RUC - Roskilde Universitetscenter er gået sammen om at skrive en bog. Den handler om hvordan de praktiserer uddannelsens mål. »Oplevelsesledelse i prakis« udkommer 20. november i forbindelse med et seminar på Børsen med Dansk Erhverv. 
--- 
Læs mere: 
www.sj-nyheder.dk

 

Roskilde: RUC-bestyrelse skriver bog
Dagbladet Køge/Ringsted/Roskilde, 31.oktober 2008 

25 medlemmer af den såkaldte rådgivende bestyrelse for den nye uddannelse i oplevelse ved RUC - Roskilde Universitetscenter er gået sammen om at skrive en bog. Den handler om hvordan de praktiserer uddannelsens mål.

»Oplevelsesledelse i prakis« udkommer 20. november i forbindelse med et seminar på Børsen med Dansk Erhverv.

Den ene af bogens redaktører, Jens Friis Jensen, fortæller, at forfatterne beskriver, hvordan man ved oplevelses-ledelse med succes kan starte bl.a. nye virksomheder og positionere sig i et stærkt konkurrencepræget marked. 
--- 
Læs mere: 
www.dagbladetonline.dk

 

Roskilde: Bestyrelse skriver bog
Dagbladet Køge/Ringsted/Roskilde, 31.oktober 2008

25 medlemmer af den såkaldte rådgivende bestyrelse for den nye uddannelse i oplevelse ved RUC - Roskilde Universitetscenter er gået sammen om at skrive en bog. Den handler om, hvordan de praktiserer uddannelsens mål. »Oplevelsesledelse i prakis« udkommer 20. november i forbindelse med et seminar på Børsen med Dansk Erhverv. 
--- 
Læs mere: 
www.dagbladetonline.dk

 

Bestyrelse skriver bog
Frederiksborg Amts Avis, 31.oktober 2008

ROSKILDE: 25 medlemmer af den såkaldte rådgivende bestyrelse for den nye uddannelse i oplevelse ved RUC - Roskilde Universitetscenter er gået sammen om at skrive en bog. Den handler om hvordan de praktiserer uddannelsens mål. »Oplevelsesledelse i prakis« udkommer 20. november i forbindelse med et seminar på Børsen med Dansk Erhverv. 
--- 
Læs mere: 
www.dagbladetonline.dk

 

Danske virksomhedsledere bag ny bog om oplevelsesledelse Redaktør Mogens Larsen, Idag.dk, 30.10.2008

For første gang nogensinde har medlemmer af en rådgivende bestyrelse for en uddannelse sat sig sammen for at skrive en bog om, hvordan de praktiserer uddannelsens mål. Der er tale om advisory board for Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse på Roskilde Universitetscenter, der siden sidste år har arbejdet på bogen "Oplevelsesledelse i praksis".

Blandt forfatterne er en række kendte erhvervsnavne, herunder Hans-Kristian Højsgaard, Timex Group, USA, Rigmor Zobel Ravn, Thorkil Kastberg, Novo A/S, kulturchef Merete Evers Dewilde, Københavns kommune og Morten Brustad, Dansk Erhverv. Bogen er redigeret af ledelsesrådgiver, forfatter Peter Horn og uddannelsesleder Jens Friis Jensen.

Ved seminaret på Børsen fortæller nogle af forfatterne om deres indgang til oplevelsesledelse , og indlæggene kædes sammen af den tidligere DR2-chef Gitte Rabøl, der samtidig introducerer en ny type talkshow.

Den ene af bogens redaktører, Jens Friis Jensen, fortæller, at forfatterne beskriver, hvordan man gennem oplevelsesledelse med succes kan starte bl.a. nye virksomheder og positionere sig i et stærkt konkurrencepræget marked. 
--- 
Læs mere: 
www.idag.dk



Angriper snille, flinke piker
Journalist Mona S. Evensen, Aftenposten, 26. oktober 2008

Benja Stig Fagerland får internasjonal oppmerksomhet for prosjektet - og boken, som er basert på NHOs suksessprosjekt "Female Future".

Som 32-åring initierte hun "Female Future", NHOs talentprogram for å øke andelen kvinnelige ledere og styremedlemmer i næringslivet.

Fagerland selv sa takk og farvel til sin indre flinke pike for flere år siden.

- Jeg hadde forutsetningene, prosjektet hadde forutsetningene, og jeg ville ikke nøye meg med mindre enn dundrende suksess! Jeg var ung og idealistisk, men ble snart realistisk, ler hun nå, seks år senere.

I dag driver Fagerland konsulentfirmaet TalentTuning, og er en anerkjent ekspert på området kvinner og ledelse. Hun har skrevet om moderne kvinnelige ledere til Nordisk Ministerråds årbok, fått bred medieomtale i internasjonal presse som Sunday Times og Der Spiegel, og ga nylig ut boken "Successpunktet - hemmeligheden bak kvinners success". 

--- 
Køb bogen, der er skrevet af Peter Horn og Benja Stig Fagerland, her. 
Download kapitel fra bogen her.

--- 
Læs mere: 
www.aftenposten.no




Drop janteloven og brænd igennem
Journalist Lotte Kirkeby Hansen, karrieremagasinet CV, 6. oktober 2008

I et temanummer beskæftiger karrieremagasinet CV sig over 14 sider med personlig branding. "Man er nødt til at brande sig selv og synliggøre sine faglige og personlige kompetencer, hvis man skal frem i karrieren. Ikke mindst hvis man er kvinde," siger Peter Horn, forfatter og rådgiver i personlig branding.

I interviewet hedder det også:

"Personligheden bliver (...) afgørende, ikke mindst blandt ledere. At lede og fordele kræver ikke specifikke kvalifikationer, men derimod en række personlige kvalifikationer, og i den proces er det vigtigt at turde bekende kulør og vedkende sig hvem maner - ikke mindst, hvis man skal kunne tiltrække de rigtige mennesker til at løse opgaverne."

I temaet fortæller tidligere deltagere i kurser i personlig branding, hvad de har opnået ved deres deltagelse og Peter Horn vurderer med adm. direktør Marie Sennels, Bursón-Marsletter, og kommunikationsrådgiver Henrik Bager forskellige erhvervskvinder og -mænds brandværdi. 

--- 
Læs mere: 
www.cvmag.dk



Personlig branding kræver tid
Journalist Christian Kjær, Finans, 3. oktober 2008

Op mod 20 procent af din tid. Så meget kræver det, hvis du vil arbejde bevidst med personlig branding og tilmed gøre det ordentligt. ”Til gengæld får du så foræret en masse den anden vej. Hvis du markerer dig som en dygtig person, bliver du også opsøgt af chefer, der måske vil have en lederkandidat, eller af kolleger, der vil trække på din viden. På den måde, får du vendt spillet om, så du får rettet et spotlight på dig – som betyder, at andre gerne vil arbejde sammen med dig på forskellige niveauer og i forskellige regier”, forklarer ledelsesrådgiver Peter Horn.

Han peger på, at de fleste skal bruge et par år på at komme så langt.

”Det tager et par år at brænde igennem med dit personlige brand. I filialer kan du godt brænde igennem før, men hvis du skal brænde igennem i en større organisation, så tager det altså tid. Og det kræver, at du er meget vedholdende”. 

--- 
Læs mere her

 

Millioner at hente i personlig branding
Journalist Christian Kjær, TV2 News.dk 2. oktober 2008

Millioner af kroner i øget livsløn og tilbud om bedre stillinger. Det er typiske konsekvenser, hvis du bevidst arbejder, og lykkes, med at brande dine bedste kompetencer over for kolleger og chefer.

Det skriver magasinet Finans, der udgives af Finansforbundet.

"For mange ansatte kan en vellykket branding af din egen person betyde, at du kan hente op til et par millioner mere i løn over et arbejdsliv", siger ledelsesrådgiver Peter Horn, der blandt andet er forfatter til bøgerne "Personlig branding" og "Brænd igennem".

Og endnu vigtigere end lønnen peger han på de karrieremuligheder, der åbner sig for ansatte, der bevidst arbejder med deres synlighed.

"For at få tilbudt en bedre stilling er det ikke nok at gøre sit arbejde godt. Over for kolleger og chefer er det nødvendigt at synliggøre, at man gør et godt job. Ellers bliver du ikke bemærket og kommer dermed ikke i betragtning til bedre stillinger", siger Peter Horn. 

--- 
Læs mere: 
www.tv2news.dk


Norske røster kræver statsejerskab af SAS
Journalist Charlotte Beder, Berlingske Business, 16. september 2008

(...) I Norge taler flere regeringspartier nemlig om, at den norske stat bør købe Danmark og Sveriges andele af SAS frem for at lade alle tre stater sælge til Lufthansa. Norge og Danmark ejer hver 14,3 pct., svenskerne ejer 21,4 pct.

"Det er vigtigt, at vi opretholder konkurrencen i luftfarten, det vil tjene forbrugeren. Hvis vi åbner for, at SAS bliver opkøbt af andre flyselskaber, vil det reducere konkurrencen, i hvert fald på sigt, og så er jeg åben for et statsligt køb," lød det fra statsministerpartiet Arbeiderpartiets transportpolitiske ordfører, Torstein Rudihagen, på norsk TV i går (...).

(...) Ifølge en SAS-kender skyldes den norske uvilje mod at sælge SAS frygten for rutelukninger i kølvandet på en ny ejer.

»Norge er det af de tre skandinaviske lande, der er mest afhængig af den infrastruktur, SAS repræsenterer i landet. Det har derfor i høj grad handlet om at kunne sikre landets borgere forholdsvis hurtig transport mellem nord og syd, med Oslo som den nationale hub (knudepunkt, red.),« siger Peter Horn , der har skrevet en bog om SAS turnaround under den tidligere topchef Jørgen Lindegaard.

Ifølge tyske medier har Lufthansa tilbudt 75 kr. pr. aktie, hvilket svarer til en samlet pris på ca. 10 mia. kr. 

--- 
Læs mere: 
www.business.dk 
www.turnaroundstrategy.dk



TV2 News: Peter Horn analyser muligt salg af SAS
Studievært Camilla Walsøe, TV2 News, fredag 12. september 2008


I et interview på TV2 News analyserede Peter Horn - ud fra bogen "SAS - når tiden er vigtigst", skrevet med tdl. viceadm. direktør i SAS Danmark, Jens Wittrup Willumsen - konsekvenserne af et muligt salg af SAS til det tyske luftfartsselskab Lufthansa. Han citerede den tidligere koncernchef Jørgen Lindegaard for, at "bortset fra, at vi har været ved at gå konkurs, er vi ikke kriseramt" og fandt, at SAS bestyrelse og koncernledelse efter den seneste turnaround 2001-2005 burde have satset mere på SAS' brand. Han frygtede for den fremtidige infrastruktur i Skandinavien, hvis salget realiseres og mente samtidig, at et salg vil kunne få konsekvenser for Københavns Lufthavns centrale placering som hub for trafik ind og ud af Skandinavien. Han mente, at SAS' kampagne med tdl. udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen tegnede et billede af 


Omtale/Køb bogen

selskabet som et "pensionisternes flyselskab", der efterhånden er den eneste gruppe med veneration for og loyalitet mod SAS. Han konstaterede, at SAS havde tabt kampen om at være "The Businessman's Airline" og at selskabet med sit høje omkostningsniveau ikke kunne konkurrere på A-B transport af passagerer. 
--- 
Baggrund: Prisen for SAS vurderes til at være ca. 10 mia. DKK under forudsætning af et bud på 75 SEK pr. aktie. Staterne Danmark og Norge ejer 14,5 procent af aktierne, mens Sverige har 21 procent, svarende til 50 procent af aktiekapitalen. 

--- 
Se mere: 
www.tv2news.dk



Vision minus status = strategi

Chefredaktør Ulla Bechsgaard, Magasinet Lederne, 15. august 2008

Forfatteren og rådgiveren Peter Horn har gjort et kup ved at få den rutinerede og originale tænker Mogens Stiller Kjärgaard til at medvirke i en bog om implementering af strategi.

Kjärgaard er kendt for at være en drivende kraft i B&O’s meget omtalte turnaround Breakpoint 1993 og for at være mentor for B&O’s daværende topchef Anders Knutsen.

Mogens Stiller Kjärgaard er dr.theol. og mag.art i filosofi, og han har personligt taget flere bemærkelsesværdige karrierespring i sit liv. Først fra universitetsverdenen ud i det private erhvervsliv og senere springet fra at være ansat til at blive ejerleder.

Stiller Kjärgaard har udviklet en teori om revitalisering, som både kan bruges på mennesker og virksomheder. Bogen nævner flere eksempler på, hvordan navngivne ledere er blevet revitaliseret. Kärgaard har også udviklet teorien vision minus status er lig med strategi, som har givet bogen navn (...).

(...) Bogen understreger behovet for den visionære leder, der kan give virksomhedens ansatte forventninger og dermed energi og engagement til at gennemføre den strategi, der er en konsekvens af visionen.

Peter Horn: 
Vision minus status = strategi 
Børsens Forlag 
Pris: 299 kroner 
--- 
Læs hele anmeldelsen: 
www.lederne.dk



Kvinner lider av «flinke­syken»
Journalist Anita Myklemyr, Ukeavisen Ledelse, Norge, 14. august 2008

Danske Benja Stig Fagerland, som er bosatt i Norge, går nå for å være en av Nordens fremste eksperter på kvinner og ledelse. Hun intervjues til stadighet om emnet i toneangivende internasjonale medier, og jobber mye i Danmark, der de for tiden er midt inne i den kvoteringsdiskusjonen vi hadde i Norge for noen år tilbake. Det er ikke helt stuerent å gi kvinnene selv skylden for at de ikke kommer seg opp og frem i næringslivet, men også kvinnene må ta sin del av ansvaret, mener Fagerland. Sammen med Peter Horn har hun skrevet boken «Succespunktet. Hemmeligheden bag kvinders succes». Her tar hun et oppgjør med det hun kaller «Flinkeskolen».

– Vi må erkjenne at kvinner støter på noen barrierer som gjør at de ikke når så langt som de burde kunne. Barrierene finnes i arbeidslivet, i samfunnet, i politikken og i kvinnene selv. Vi må våge å synliggjøre barrierene, diskutere dem og gjøre noe med dem. 
--- 
Læs mere: 
www.ukeavisenledelse.no:80 
Download kapitlet: "Farvel til flinkeskolen" her



Flere karrierekvinder gifter sig nedad

Journalist Anne Louise Leth, B.T., 27. juni 2008

Traditionen med at far havde karrieren og mor tog sig af børn og hjemmet er ved at smuldre. Tendensen blandt karrierekvinder i dag er nemlig, at flere vælger mænd med lavere uddannelse og ambitioner.

Det viser en ny undersøgelse (...) Peter Horn er ledelsesrådgiver i Peter Horn & Co. og medforfatter til bogen »Succespunktet« om karrierekvinders udfordringer. Han kalder karrierekvinder i dag for mere »strategisk tænkende« og er ikke overrasket over tendensen, set i lyset af at 60 pct. på de videregående uddannelser i dag er kvinder.

»Det er et spørgsmål adfærd hos mennesker, mere end hos køn. Kvinder i lederjobs gør det samme som mænd har gjort i årevis de finder en partner, der er indstillet på at tage den del af tilværelsen, der handler om børn og hjemmet.

Hvis man er to, der begge har en travl karriere, er der ikke megen tid til børn, og det kan give dårlig samvittighed både hos mænd og kvinder, med mindre man indgår en samlivskontrakt med forskudte karrieremønstre,« siger Peter Horn. 
--- 
Læs mere: 
www.bt.dk

 

Hvad er hemmeligheden?
Job & Penge, Alt for Damerne, 3. juli 2008

"Succespunktet - Hemmeligheden bag kvinders succes" er titlen, og hvis du også er blevet nysgerrig, bør du læse bogen, der er skrevet af karriererådgiveren Peter Horn og erhvervskvinden Banja Stig Fagerland. Bogen har gode cases, men også fremragende helt-nede-på-jorden-tips-og-idéer, så man kan læse den uden at få præstationsangst." 
--- 
Læs mere: 
www.altfordamerne.dk

Køb bogen her: 
http://www.saxo.com



Kvinder gifter sig 'nedad'
Journalist Lykke Wiborg, Urban, tirsdag 1. juli 2008

Karrierekvinderne har oftest sværere ved at kombinere familielivet med deres professionelle ambitioner, viser en undersøgelse foretaget af Mette Verner, lektor i nationaløkonomi ved Handelshøjskolen på Aarhus Universitet, på baggrund af tal fra Danmarks Statistik. (...)

Men nu er kvinderne måske ved at lære af karrieremændene. I hvert fald er flere kvinder begyndt at vælgere partnere, der er lavere uddannede eller har mindre gang i karrieren end dem selv.

En stikprøve indikerer, at der i 2004 var flere højtuddannede 42-årige kvinder end 44-årige mænd, der havde giftet sig nedad.

Ledelsesrådgiver Peter Horn mener, kvinderne skal tale karriere med kæresten:

»De par, der vil lave karriere samtidig, de får det svært. Derfor skal kvinden tage en alvorlig snak med manden, når den værste forelskelse er forbi, så de kan tale om, hvordan de vil gribe det an.« 
--- 
Læs mere: 
www.urban.dk



SAS-ledelse fastholder strategiplan
Journalist Lasse Friis, Dagbladet Børsen, 30. juni 2008

(...) Peter Horn, ledelsesrådgiver og medforfatter til bogen "SAS - når tiden er vigtigst" med fhv. viceadm. direktør i SAS, jens Wittrup Willumsen, undrer sig over, hvordan de seneste kartelsager har kunnet opstå. Han opfordrer bestyrelsen til snart at træde frem og fortælle mere om, hvordan de seneste hændelser påvirker situationen i det kriseramte selskab.

"Set udefra kan man undre sig over, at ledelsen ikke har haft mere tjek på det." 
--- 
Læs mere: 
www.borsen.dk



Revitalisering af virksomheder og mennesker
Studievært Poul Friis, P1 Formiddag 23. juni 2008

Programmet tager udgangspunkt i Peter Horns bog "Vision minus status = strategi", der er inspireret af ledelsesfilosoffen Mogens Stiller Kjärgaards tankesæt. Bogen er udkommet på Børsens Forlag:

Når et menneskes muligheder er løbet ud fra det øvre mulighedernes rum til det nedre begrænsende rum, skal mennesket revitalisere sig - vende timeglasset og dermed opnå uprøvede muligheder. Ellers vil mennesket være fanget i et fastlåst univers eller gå til grunde. Det mener virksomhedsfilosof, dr.theol. og mag. art Mogens Stiller Kjærgaard, der har formuleret en lov om revitalisering af mennesker og virksomheder. 
--- 
Hør programmet: 
http://www.dr.dk/P1

 

Bissetricks huserer på chefgangene
Journalist Maria Dalhoff, Morgenavisen Jyllands-Posten, Erhvervsmagasin 22. juni 2008

At der kan være koldt på toppen er et velkendt fænomen. Men ledere i de danske virksomheder kan lige så godt indstille sig på en periode, hvor det bliver endnu koldere.

For efter år med flotte økonomiske konjunkturer er udviklingen vendt. Aktiekurserne er raslet ned, og ordrerne strømmer ikke længere så hurtigt ind på ordrebogen. Afskedigelser står måske for døren, og det skærper spillet om magten i virksomhedens ledergruppe,. Derfor er de bissede metoder blevet hverdag på nogle arbejdspladser, konstaterer ledelsesrådgiver Peter Horn , som bl.a. er forfatter til bogen "Karrierespillet" fra 2005.

»De danske virksomheder er for alvor blevet benhårde forretninger, og de færreste virksomheder vil i dag betale for noget, som de ikke får. Dermed er magtspillet for alvor i gang, og det har skærpet tonen og metoderne blandt ledende medarbejdere i nogle virksomheder,« siger Peter Horn.

Peter Horn råder også ledere til at arbejde med deres personlige branding:

»Mange glemmer at gøre sig synlig i forhold til opnåede resultater. Især mange kvinder er i den grøft, der hedder, at hvis jeg passer mit job, så må alle lægge mærke til det. Det gør de ikke nødvendigvis, for deres mandlige kolleger er meget bedre til at banke sig selv på brystet og råbe højt om deres præstationer.« 
--- 
Læs mere: 
www.jp.dk



Kend magtspillets uskrevne regler
Journalist Trine Wiese, DJØF Bladet nr. 11, 13.juni 2008

Chefer, der bagtaler hinanden, korridoraftaler og ufine kneb er desværre dagligdag i nogle ledergrupper. Få bud på, hvor du finder den hårfine grænse mellem fair magtkamp og ufin chikane.

Kollegerne undlader at hilse på dig. Du bliver ikke inviteret til vigtige møder. Informationer om firmaets nye strategi får du som den sidste i ledergruppen. Og når du brokker dig over udeladelserne, undskylder de det med: 'Hov, det glemte vi'. (...)

Metoderne i toppen af erhvervslivet kan være hård kost, medgiver karriere- og ledelsesrådgiver Peter Horn, der har gjort det til sin forretning at vejlede især kvinder i at håndtere magtspillet i virksomhederne.

Intriger popper som regel op, når der skal besluttes en ny strategi, vurderer Peter Horn. Ansvarsområder skal fordeles på en ny måde. Noget skal prioriteres økonomisk, mens andet skal skæres ned. Nogle skal forfremmes, andre degraderes. Det har alt sammen konsekvenser for den enkelte leders økonomi og prestige.

"I sådanne magtkampe prøver man naturligvis at fremstille sig selv i det bedste lys, men de fleste ved også, at du sjældent kan vinde ved at lave en 'feberredning'. Oftere vil for eksempel et karrierehop være udtryk for, at du med et langt, sejt træk har præsteret godt inden for dit ansvarsområde."

Peter Horn råder til, at du på længere sigt arbejder bevidst med din personlige branding.

"Hvis du husker at fortælle, hvad du indeholder, og hvad du kan, vil flere 'lege' med dig og lytte til dig. Du bør derfor målrettet gå efter at blive en af virksomhedens opinionsdannere, og det sker først og fremmest ved at være synlig over for dine nærmeste medarbejdere og chefer. I virksomheden kan du optræde i interne medier og på møder. Og eksternt kan du gøre dig bemærket i dit netværk, på konferencer, seminarer og i eksterne medier." 
--- 
Læs mere: 
http://www.djoef.dk/online/view_artikel?ID=15876

 

Gode råd til spillet om magten
DJØF Bladet nr. 11, 13.juni 2008 

  • Drop flinkeskolen. De rigtige karrierebelønninger går til dem, der laver deres egne regler, tager store chancer, gør hvad der passer dem, og som ikke bekymrer sig over, om alle kan lide dem. 
  • Overvej 'what's in it for me', før du siger ja til en opgave. Indimellem kan det være nødvendigt at påtage sig ekstra arbejde for at få det hele til at køre, men vær forsigtig med ikke at lande i en position, hvor du bliver stoppestedet, hvor alt uønsket arbejde bliver læsset af. 
  • Præsenter dig selv, sådan som du gerne vil opfattes. Vær forsigtig med at overspille. Forsøg hellere at bevare en konstant på arbejdspladsen. Det signalerer harmoni. 
  • Synliggør dine resultater. Hvis du vil have anerkendelse for det, du opnår på jobbet, bliver du nødt til at sørge for, at der er andre end dig, der kender dine resultater. 
  • Skab dine egne ambassadører. Du når ikke toppen alene, det kræver medvirken fra andre - heriblandt kunder, chefer, kolleger og medarbejdere, HR- og rekrutteringskonsulenter. Hvis du har et udbygget ambassadørnetværk, vil du sjældent blive forbigået, hvis der er stillinger, der skal besættes. 
  • Løb en kalkuleret risiko. Hvis du spiller for sikkert, vinder du sjældent den store gevinst i karrierespillet. Måske kan du ikke alt, hvad en ny position kræver, men du kan lære det. Det er tilladt at bluffe. 
  • Kend dine begrænsninger, og gør noget ved dem.

Kilde: Peter Horn. 

--- 
Læs mere: 
http://www.djoef.dk/online/view_artikel?ID=15876

 

Personlig branding på DR
Studievært Birgitte Dalgaard, DR P1 Apropos, 11. juni 2008

Programmet "Apropos" på DR P1 handlede udelukkende om "personlig branding" i et interview med Peter Horn, forfatter til bøgerne "Personlig branding", "Brænd igennem", "Top of Mind" - og snart også "Personal Branding" til det engelsksprogede marked.

Vi får alle brug for at vise hvad vi indeholder. vi får brug for at kunne etablere os og give os selv en identitet."

I interviewet fortalte han om, hvorledes alle nu vil have deres 15 minutters berømmelse, og hvorledes de godt 25.000, der i år har taget en videregående uddannelse, i stor udstrækning søger virksomheder, som de kan co-brande sig med - og dermed få en stærk platform for karrieren.

Peter Horn mener, at det i dag ikke er muligt at opnå en god karriere uden at mestre personlig branding.
---
Hør indslaget her:
www.dr.dk/p1/apropos

 

Find den rigtige partner og få den gode karriere
Journalist Nina Frank, Nordjyske Stiftstidende, 8. juni 2008

I gamle dage havde oldemor bejlere. Dem tog hun bestik af, inden hun besluttede sig for ægteskabet. Det krævede seriøse overvejelser, for der var ingen vej ud, når først beslutningen var truffet.

Ledelseskonsulent Peter Horn, mener, at kvinder i dag bør udvælge deres partner med samme omhu. Hans store interesse i kvinders partnervalg, skyldes ikke, at ”han er særligt vild” med kvinder. Men han mener, at vi som samfund i øjeblikket går glip af en underskov af ledelsestalenter på grund af manglende ligestilling.

(...) Nøglen er ifølge Peter Horn at være lige så omhyggelige som oldemor. Eller som headhunterne, der finder egnede emner til gode stillinger i virksomhederne. De har også altid en tre til fire kandidater at vælge imellem.

Hvis skaden imidlertid er sket, og partneren ikke valgt ud fra nøje definerede succeskriterier, så er det også gode råd at hente. Dem kommer vi til.

Fyrre procent af alle ægteskaber bliver opløst efter fire år. Alligevel har mange en drøm om både at have en meningsfuld karriere og et velfungerende parforhold. (...) Men på trods af drømmen, vælger lidt under halvdelen af alle par at gå hver for sig. Det kunne imidlertid undgåes. Folk bør tænke på deres ægtepagt med samme alvor som en ansættelseskontrakt, mener Peter Horn.

- Hvis man indgår en ’kontrakt’ inden brylluppet, vil nogle af de her skilsmisser måske kunne forhindres. Det er vigtigt at gøre sig klart, hvordan man vil fordele rettigheder og pligter, siger han.

Det betyder helt konkret, at man aftaler hvornår og hvem der giver gas på karrierefronten, og hvem der har hovedansvaret for hjemmefronten imens. Det nytter altså ikke noget at sige ”det finder vi ud af hen ad vejen”.

Peter Horn fremlagde sine pointer under en konference i København 7. maj, hvor omkring et halvt hundrede karrierekvinder var mødt frem for at høre om ’Det rigtige valg’. 
--- 
Læs mere: 
www.nordjyske.dk

 

Forandringens smerte - fornyelsens glæde
Column af Peter Horn, ledelsesrådgiver, i WOW, juni 2008

Mens jeg skrev min seneste bog, ”Vision minus status = strategi”, diskuterede jeg med bogens uforlignelige inspirator, virksomhedsfilisoffen, dr. theol. Mogens Stiller Kjärgaard, hvor mange virksomheder og ledere, der har brug for revitalisering. Vi nåede frem til, at det var hver anden!

Det skyldes ikke altid, at vi når et sløvhedspunkt. Sommetider er det faktisk, fordi vi bliver for skarpe, for dygtige og for specialiserede. Mogens Stiller Kjärgaard tog udgangspunkt i sig selv: Han avancerede støt og roligt i det akademiske miljø, til han tog sin doktorgrad i teologi. Det var han tilfreds med. På den anden side var der ikke meget at bruge den til. Han var blevet for specialiseret.

Han besluttede derfor at krybe gennem revitaliseringens ”nåleøje” og kom ud på den anden side, nu som en estimeret konsulent i et af de store managementkonsulenthuse. Det fik ham til at fundere og gav stødet til hans lov om timeglasset:

”Mogens Stiller Kjärgaards timeglas omfatter den mentale situation, at et menneskes muligheder er løbet ud de det øvre mulighedernes rum til det nederste begrænsende rum. For at revitalisere sig skal mennesket vende timeglasset og dermed opnå uprøvede muligheder. Ellers vil mennesket være fanget i et fastlåst univers eller gå til grunde.”

Loven baserer sig på, at ”nå mennesket fødes, har det et maksimum af livsforventning og et minimum af livserfaring”. Senere i livet når mennesker et maksimum af livserfaring og et minimum af livsforventning. Så er timeglasset rindet ud og må vendes, hvis der skal hentes mere ud af livet. 
--- 
Læs den fulde column: 
http://www.wow-women.dk

 

Revitalisering
Berlingske Tidende, Business Karriere, 28.05.2008

»Vision minus status = strategi«. Af Peter Horn. Børsens Forlag.

I denne bog formidler Peter Horn teologen Mogens Stiller Kjärgaards syn på innovation. Hvis der er brug for ny inspiration i virksomheden eller hos den enkelte medarbejder, kan man her læse om Kjärgaards lov om revitalisering af mennesker og virksomheder. Hvis man er kørt fast i rutiner, sammenligner Kjärsgaard det med et timeglas, hvor al sandet er løbet ned i bunden - innovationen består i at vende timeglasset for at komme ud af det begrænsende rum. 
--- 
Læs mere: 
www.business.dk

 

Provinsens dagblade er de mest mandsdominerede
Journalist Finn Graversen, MedieMarked, Dagbladet Børsen/Bureaubiz.dk 14. maj 2008

Der er langt mellem kvinderne på chefgangene på de danske nyhedsmedier – og de absolut mest mandsdominerede medier dem finder man i provinsen. Det viser en analyse, som netværket K2 og Dansk Journalistforbund har gennemført blandt 42 nyhedsmedier med 4315 redaktionelt ansatte.

Analysen viser, at 14 pct. af de adm. direktører er kvinder, 20 pct. er chefredaktører, mens 24 pct. af redaktionscheferne er kvinder. I mellemledergruppen er rekrutteringsgrundlaget er 29 pct. kvinder, mens 35 pct. af medarbejderne generelt er kvinder.

Selvom tallene viser en underrepræsentation af kvinder, så klarer mediebranchen sig formentlig bedre end mange andre brancher.

»Tallene er pæne, men det er nok ikke så mærkeligt, for jeg tror, at mediebranchen altid har været længere fremme end andre brancher,« siger Peter Horn, der er redaktør for Executive Magazine, der fokuserer på kvinder i ledelse.

Han mener, man skal fokusere meget på bestyrelserne, hvis man gerne vil have sat skub i udviklingen.

»Kvinder i bestyrelsen vil være med til at sikre, at man får inddraget kvinder i rekrutteringsarbejdet,« siger Peter Horn og tilføjer, at mange kvinder hellere vil have jobbet tilbudt, mens mænd er bedre til at gå direkte efter det. 
--- 
Læs mere: 
www.borsen.dk
www.bureaubiz.dk

 

Fornuftig forelskelse og andre karriereråd 
Journalist Susanne Bernth, Berlingske Business, fredag 9. maj 2008

Vælg din private partner med samme omhu, som du vælger karriere. Og lav en kontrakt. Det var budskabet på en konference i Ledernes Hovedorganisation.

I princippet gælder budskabet begge køn: Valget af partner i privatlivet er lige så afgørende for karrieren som de mere direkte karrierevalg. Men da kvinder mener, at de har mest til gode på karrierestigen, var det dem, konferencen i Ledernes Hovedorganisation henvendte sig til. Netværkseksperten og forfatteren Peter Horn var ene om at repræsentere det andet køn.

Hverken parforhold eller job er for fastholdere, understregede Peter Horn. Han kunne dokumentere, at vi i gennemsnit skifter job og partner seks gange i løbet af et liv, hvorfor der var basis for kontrakter, også i privatlivet, med vilkår, værdigrundlag og fremtidsperspektiver. Først når et vist antal punkter var opfyldt, skulle man slå til.

Han var dog helt på det rene med, at forelskede par ikke er til checklister. Verdenslitteraturen er fyldt med beskrivelser af forelskelse som en form for sindssyge. Derfor foreslog han, at man efter de første seks måneder tog en time out og så lavede listen. Den havde også den fordel, at den kunne bruges i næste forhold.

Det var en af tilhørerne ikke helt enig i. Hun havde læst statistikker, der påviste, at andet ægteskab gik hurtigere i opløsning end det første. Ergo: Vi var dårlige til at lære af vores erfaringer.

Eller måske var det fordi, kontrakten manglede?

Desuden var en parforholdskontrakt vel ikke anderledes end andre kontrakter, trøstede Horn. Den kunne altid genforhandles.

»Du kan se, hvordan det gik med Erik Damgaard og hans Anni,« uddybede han i en pause.

»Da hendes fortid kom frem, øgede hun ikke lige frem hans prestige. Han måtte ud og forklare sig eller ligefrem berømme hende i offentligheden, hvilket var det samme som at strø salt i såret. Derfor er det meget vigtigt, at man vælger den rigtige partner.« 
--- 
Læs mere: 
www.business.dk

CV anbefaler: 
Hver anden danske virksomhed bør revitaliseres
Nathalie Pade, CV nr. 2, maj 2008

En af Danmarks flittigste skribenter på ledelsesområdet, Peter Horn, er nu aktuel med endnu en bog. I "Vision minus status = strategi" giver han redskaber til, hvordan virksomheder såvel som mennesker kan få det optimale ud af ressourcerne. Peter Horn gennemgår med virksomhedsfilosoffen Mogens Stiller Kjärgaard loven opm revitalisering af mennesker og virksomheder, og bogen indeholder en lang række cases fra ind- og udland. Den kan endvidere bryste sig af meget fine anmeldelser. 
--- 
Læs mere: 
www.cvmag.dk



Go'Morgen P3: Fokus på Karrierekvinder
Journalist Pia Røn, P3, onsdag 7. maj 2008 

I live interviews på Go'Morgen P3 fortalte Peter Horn om konferencen "Karrierekvinder - det rigtige valg - det rigtige job - den rigtige partner" 7. maj - der bl.a. baserer sig på bøgerne "Succespunktet. hemmeligheden bag kvinders succes", "Kig dine kvindelige kunder i kortene", "Netværk - magten er feminin" og "Coaching, der handler om at stille de rigtige spørgsmål". Han pointerede, hvorfor det er så vigtigt at finde den rigtige partner - såvel professionelt som i privatlivet. Han understregede vigtigheden i at finde en fælles vision - og evnen til at kunne forny relationerne til partneren. Ligesom han gav eksempler på de mænd, der vil være de bedste partnere for kvinder. 
--- 
Lyt her: 
www.dr.dk


Revitalisering af mennesker og virksomheder

Boganmeldelse, professor Steen Hildebrandt, Dagbladet Børsen, 11. april 2008

Mogens Stiller Kjärgaard er dr.theol., mag.art., tidligere ansat på Aarhus Universitet og i en årrække ansat i konsulentvirksomheden PA Consulting. Mange mennesker kender Mogens Stiller som en original, irriterende, begavet og kompetent coach og virksomhedskonsulent.

Han har skrevet, talt og rådgivet mangen en dansk leder og virksomhed. Den tidligere B&O-direktør Anders Knutsen har ofte talt om den betydning, som Mogens Stiller har haft for ham. Nu har Peter Horn skrevet en bog om, hvad han kalder »ledelsesfilosoffen Mogens Stiller Kjärgaards lov om revitalisering af mennesker og virksomheder«.

Usædvanlig fortælling
Det er en yderst interessant og usædvanlig bog. Usædvanlig, fordi det både er en slags fortælling om Mogens Stillers arbejdsform, om hans livsforløb, virksomhedseksempler, filosofi og religion; en bog om mennesker og begivenheder i Mogens Stillers interessante liv, bl.a. om hans kontakt med B&O og en lang række andre virksomheder og virksomhedsledere.

Interessant, fordi man får en levende fornemmelse af, hvem denne Mogens Stiller er, hvordan han arbejder og tænker, og man får en helt klar fornemmelse af og en eksemplificering af, hvor fantastisk berigende og nyttigt det kan være for et område eller en virksomhed, at en person fra en helt anden verden kommer på besøg. (...)

Peter Horn, Vision 
– Status = Strategi. 
Børsens Forlag. 
273 sider. 
ISBN 9788776640675.

 

Estonia – også en kvinde
I Danmark lever brandguruen Peter Horn, som er en af Europas førende specialister, hvad angår spørgsmål om åbenlys succes, og som ved hvordan man kan skabe både en succesfuld kvinde og et succesfuldt land.

Journalist Senta Alas, korrespondent for den russisksprogede, estiske avis DZD

Peter Horn, administrerende direktør i rådgivningsfirmaet ”Horn & Co.”, er forfatter til flere bøger, hvoraf en af dem, ”Personlig Branding” på lidt over to år har gjort ham til en af de mest citerede eksperter i professionel synliggørelse.

Han har siden udgivelsen været i flere tv-programmer og i danske, svenske, norske, britiske og tyske medier. I disse dage er Peter Horn igen i massemediernes søgelys i forbindelse med udgivelsen af hans nye bog ”Succespunktet. Hemmeligheden bag kvinders succes”. Under et interview spurgte jeg Peter Horn, om der også eksisterer en formel for succesfuld branding for små lande. Det viste sig, at små lande i forhold til store lande har nogen specielle fordele. Under hensyntagen til de betingelser som den totale globalisering stiller, hvor alt er ens og hvor alle tilbyder det samme, uanset hvor man tager hen, kan små lande bedst promovere eller ”sælge” sig selv, via deres særhed og det unikke i deres befolkning, og de fakta som det brede udland ikke har kendskab til. Peter Horn sagde f.eks. at for ham var det en stor overraskelse at få at vide, at der lever bjørne i Estland. Hvad må det så ikke være for turister som lever i lande endnu længere væk?

Turister fra Japan, Tyskland og mange andre lande er i dag villige til at betale mange penge for overraskende oplevelser og indtryk, hvor de møder ting de ikke anede eksisterede. Forbrugerne skal gøres bevidste om, at netop sådanne oplevelser venter dem i Estland. Hvilke egenskaber som gør Estland unik er ikke så svært at finde ud af. Ifølge Peter Horn har Estland i hvert fald 3-4 guldæg som kan gøre landet til en magnet for turister og erhvervsliv. En erfaren ekspert samt en standardiseret anerkendt implementering af branding kan hjælpe til med udarbejdelsen af et sådant brand samt sikre, at det altid vil blive forbundet med Estland.

Peter Horn hjælper ikke kun lande og firmaer med at opnå succes. Hans nye bog, som er skrevet i samarbejde med den norske forfatter Benja Stig Fagerland, hjælper han også kvinder til at opnå succes med deres karriere, via et rigtigt valg af partner, samt bevidstgørelse af sine egne kompetencer og muligheder.
---
Læs artiklen (på russisk)

Vend timeglasset og få positiv udvikling
Den menneskelige adfærd og det menneskelige udtryk vil altid præge en organisation, mener virksomhedsfilosoffen Mogens Stiller Kjärgaard. Det er hans tanker om revitalisering af mennesker og virksomheder, der er omdrejningspunktet for ”Vision – status = strategi”.

Af Trine Wiese, ARBEJDSMILJØ nr. 3, 2008

Det er nemt at forstå, hvorfor ledelsesrådgiver Peter Horn har haft lyst til at skrive en bog om og med virksomhedsfilosof, dr.theol. og mag.art Mogens Stiller Kjärgaard.

Han er en af de dygtigste ledelsestænkere herhjemme. Ikke at han er specielt stærk, når det gælder de mere tekniske ledelsesinstrumenter. Men fantastisk skarp er han, når det drejer sig om at giver virksomheder og chefer en tur i den mentale vridemaskine. Deres strategi, selvtilfredshed og vanetækning kommer under lup. Ikke uden grund var Kjärgaard i mange år mentor for Anders Knutsen, tidligere B&O-topchef. Samtidig bidrog han i væsentlig grad til B&Os succesfulde turn around.

Kjärgaard bruger sin enorme viden om filosofi og teologi som en tavs viden. Dem, der lader sig konsultere af ham, vil opleve ti procent af isbjerget og blot fornemme de 90 procent, der ikke er synlige. Han er klog på de psykologiske processer i virksomheden og mener, at den menneskelige adfærd og det menneskelige udtryk altid vil præge en virksomhed. (...)

Læs bogen, hvis du har lyst til lidt opkvikkende inspiration. Ønsker du derimod dybde og eksakt viden om strategisk ledelse, så drop den. Her har andre bøger langt mere at byde på.
---
Læs mere:
www.arbejdsmiljoviden.dk/Aktuelt/Magasinet_Arbejdsmiljo/



Kvinde, forelsk dig fornuftigt og få fri bane til karrieren
Frygten for skilsmisse får kvinder til at vælge lederjobbet fra. Men det er der ingen grund til, man skal bare vælge sin mand med omhu. Det mener en ledelsesrådgiver, der holder konference om kunsten at finde en mand, der matcher karrieren.

Journalisterne Julie Elver og Sara Maria Glanowski, Politiken, 8. marts 2008

En kunstner og en ældre mand er to gode bud på mænd, som karrierekvinden skal slå pjalterne sammen med. For vil kvinder til tops i erhvervslivet, er det afgørende, at baglandet kan tage over på hjemmefronten. Og det kræver sin mand, mener ledelsesrådgiver Peter Horn , som peger på, at visse mandetyper er bedre for karrieren end andre. I samarbejde med forfatter og foredragsholder Helle Knutsen har han foretaget en analyse af, hvorfor så mange kvinder fravælger lederstillinger. De fandt, at frygten for en singletilværelse uden børn og risiko for skilsmisse er de væsentligste årsager til, at kvinder kvitter karrieren. Det er i fuld overensstemmelse med en helt ny undersøgelse, som Ledernes Hovedorganisation har foretaget i samarbejde Aarhus School of Business som en del af Det Danske Ledelsesbarometer, der først offentliggøres til efteråret. 71 procent af 725 kvindelige ledere svarer, at de enten er enige eller meget enige i, at hensynet til familien er en af årsagerne til, at der er så få kvindelige ledere i Danmark. 
--- 
Læs mere: 
www.pol.dk
Tilmeld dig konferencen: 
www.executivemagaine.dk

 

Karrierekvinder søger mage
Kærlighed • Kvinder med rundsave på albuerne risikerer at skræmme mænd bort. Konference skal hjælpe magtfulde kvinder til at finde den rette partner

Journalist Ulla Gunge, Nyhedsavisen Job, torsdag 6. marts 2008

Ikke alle mænd kan klare at være sammen med en kvinde, der har succes på jobbet. Og skal en kvinde gøre karriere, er det helt afgørende, at hun fi nder den rette partner.

Det er budskabet i en kommende konference for karrierekvinder, som bliver holdt i Ledernes Hovedorganisation.

»Omkring 100.000 kvinder bliver holdt tilbage i karrieren, fordi de rent privat ikke får de udfoldelsesmuligheder, som de bør have,« fortæller en af oplægsholderne, virksomhedsrådgiveren Peter Horn. (...)

Konferencen afholdes 7. maj. 
--- 
Læs mere: 
www.avisen.dk



P1 Morgen og Business: 
Fokus på Succespunktet og karrierekvinder
Journalist Martin Sommer, P1, torsdag 6. marts 2008

I interviews til P1 Morgen og P1 Business fortæller Peter Horn om bogen Succespunktet og konferencen "Karrierekvinder - det rigtige valg - det rigtige job - den rigtige partner" 7. maj. Han påpeger bl.a. den negative betydning, som den omfattende diskrimination af piger og senere kvinder under opvæksten har. Han fremhæver ligeledes, hvor stor en betydning, valg af den rigtige partner har for en god karriere. Og han understreger, at politikerne har en udfordring, som de tilsyneladende ikke rigtig tør røre ved. 
--- 
Lyt her: 
www.dr.dk

 

Kvinde vælg rigtigt
Berlingske Tidende, Business Karriere, 5. marts 2008

parforhold. Hvordan vælger ambitiøse karrierekvinder en livsledsager, som kan støtte både privat og i forhold til jobbet? Det spørgsmål vil Ledernes Hovedorganisation søge at besvare på en konference »Karrierekvinder - det rigtige valg - den rigtige partner« 7. maj. »Der har været en tendens til, at kvinden har skullet opgive sin karriere til fordel for mandens karriere og børn. Vælger kvinden chefstillingen, kan det ende med en uønsket singletilværelse,« siger ledelsesrådgiver og medarrangør af konferencen Peter Horn til magasinet Lederne. Øvrige arrangører er kommunikationskonsulent Helle Katholm Knutsen, leder af kvindenetværket Women on Their Way (WOW) Susanne Hoeck og mentorcoach Mie Madsen fra Manning Inspire.
---
Læs mere:
www.business.dk

 

Vision minus status = strategi
Søndagsavisen 2. marts 2008

"Det koster store ressourcer, at så mange mennesker og virksomheder er tryghedsfikserede. Men de kan gøre noget ved det," konstaterer Mogens Stiller Kjärgaard. Peter Horn givedr i bogedn sit bud på revitalisering af mennesker og virksomheder ud fra Stiller Kjärgaards lov. 
--- 
Læs mere: 
www.sondagsavisen.dk

 

TV2 Lorry: Karrierekvinde - vælg den rigtige mand!
Studievært nanna Andreasen, TV2 Lorry, Brunch, torsdag 28. februar 2008

En konference skal inspirere karrierekvinder til at vælge den rigtige partner såvel på jobbet som i hjemmet. I TV2/Lorrys formiddagsprogram Brunch fortæller initiativtager Peter Horn om konferencen og Birgit Pichat, der selv har gjort stor karriere om udfordringerne for en kvinde, der både vil familie og karriere. 
--- 
Se indslaget her!

 

Folk og fæ i fjæsbogen
Profilbillederne på Facebook er en kilde til spøjse oplevelser. generelt er pigerne seriøse, og drenege har solbriller på. Men som karrierefremmende udstillinsvindue er Facebook ikke meget bevendt.

Journalist Anders Christiansen, Markedsføring, 26. februar 2008

(...) Peter Horn synes Facebook er rimelig uinteressant, og fænomenet er på lang sigt at betragte som en døgnflue:

– Facebook er et sted, hvor du kan få dine 15 minutters berømmelse og vise, at du eksisterer og få bekræftet din identitet. Men hvem er det, der ser din profil? Hvor mange bliver du eksponeret overfor? Det er ret begrænset. Facebook er mest til tant og fjas. Der er mange, der ikke bevidste om, hvorfor de har en profil. Facebook er i modsætning til f.eks. Linkedin meget privatorienteret, og det skaber ikke netværk, der kan bruges professionelt, siger Peter Horn.

Han mener, at Facebook ikke bidrager med noget nyt, og fascinationen ved at finde gamle kærester og klassekammerater hurtigt aftager.

–Man burde jo tage direkte kontakte til dem, man gerne vil snakke med. Jeg anbefaler, at man gør sig overvejelser om, hvorfor man gerne vil have kontakt med forskellige mennesker. Og hvad man vil bruge relationen til. På Facebook er der mange, der har venner, som de ikke har haft kontakt med i nyere tid, siger han.
---
Læs mere:
www.markedsforing.dk

 

Kvinde kend din partner - og få succes i erhvervslivet
Journalist Bjørn Themsen, Dagbladenes Bureau, Fyens Stiftstidende, 24. februar 2008

Bag enhver succesrig mand, står en kvinde. Det har længe været almindelig viden i folkemunde - men det omvendte er åbenbart også tilfældet. Hvis en kvinde vil gøre karriere, handler det i høj grad om, at hendes partner skal være indstillet på den arbejdsfordeling, som det uvægerligt medfører. (...) 
--- 
Læs mere: 
www.fyens.dk
Konferencen: www.executivemagazine.dk

 

Kvinde, kend din partner - og få succes
Journalist Bjørn Themsen, Dagbladenes Bureau, Nordjyske Stiftstidende, 24. februar 2008

NORDJYLLAND: Bag enhver succesrig mand, står en kvinde. Det har længe været almindelig viden i folkemunde - men det omvendte er åbenbart også tilfældet. Hvis en kvinde vil gøre karriere, handler det i høj grad om, at hendes partner skal være indstillet på den arbejdsfordeling, som det uvægerligt medfører. (...)
--- 
Læs mere: 
www.nordjyske.dk
Konferencen: www.executivemagazine.dk

 

Kvinde, kend din mand
I dag er det kvindernes tur til at fri. Men inden du kaster dig på knæ foran din udkårne, bør du måske spørge dig selv, om han nu virkelig er den rigtige. Et spørgsmål, som alt for få karrierekvinder stiller sig selv.

Journalist Susanne Svendsen, www.epn.dk 23. februar og Morgenavisen Jyllands-Posten 24. februar 2008

I dag er det kvindernes dag.

Det handler ikke om kamp, men om kærlighed.

Hvert fjerde år er det nemlig kvindernes tur til at fri til deres udvalgte på netop skuddag.

Men inden du kaster dig på knæ foran din udkårne, bør du måske kaste et ekstra, kritisk blik på manden i dit liv.

For kvinder vælger for sjældent de rigtige mænd. Hvilket er mænd, der egner sig til en karriere. Kvindens, vel at mærke.

»Der er alt for mange kvinder, der lader tilfældet råde, når de vælger partnere. Det skal vi selvfølgelig ikke blande os i, men vi vil gerne inspirere dem til, hvordan de med større sandsynlighed kan ramme den rigtige partner,« lyder det fra Peter Horn, der er adm. direktør i et rådgivningsfirma, som bærer hans navn. Han er desuden medforfatter til en bog om »hemmeligheden bag kvinders succes« og samtidig en af initiativtagerne til en snarlig konference med fokus på kunsten at vælge rigtigt, når man er kvinde med ambitioner om en karriere.

»Vælg partner med samme omhu som job,« lyder således hans opfordring, der gerne skulle gøre kvinder meget mere bevidste om, hvilken type mand de passer bedst sammen med.

Og typen afhænger fuldstændigt af, hvad man som kvinde vil med sit (arbejds)liv. (...) 
--- 
Læs mere 
www.jp.dk 
www.epn.dk 
Konferencen: www.executivemagazine.dk

 

Vælg mand som du vælger karriere 
Kvinder skal tænke strategisk, når de vælger deres partnere, for den rigtige mand kan gavne karrieren, mener Peter Horn. Han vil nu lære karrierekvinderne, hvordan de vælger den rigtige partner 

Journalist René Løkkegaard Jepsen , www.berlingske.dk 22. februar og Berlingske Tidende Fri 23. februar 2008

Det ikke nok at finde en sød og romantisk mand, hvis man vil være karrierekvinde. Forelskelsen holder op, romantikken forsvinder og så står hun tilbage med en mand, som slet ikke kan leve op til det liv, hun vil leve. Og det er en alvorlig bremseklods for hendes karriere.

»Problemet er, at man ikke har fornuften med, når man udvælger sin partner,« siger ledelsesrådgiver Peter Horn. I forbindelse med forarbejdet til sin bog »Succespunktet« har han konstateret, at de kvinder, der har en partner, som understøtter deres karrierer, klarer sig langt bedre end de kvinder med partnere, som hellere vil dyrke deres egen karriere, eller som er tilfredse med det, de har.

»De kvinder, der vil frem i ledelse, har brug for et dynamisk forhold,« siger Peter Horn. Han mener derfor, at kvinden bør tænke sig om, når hun vælger partner. Og det er der, ifølge Peter Horn, ikke mange, der gør. Derfor er han en af initiativtagerne til konferencen 7. maj: »Karrierekvinder - det rigtige valg - den rigtige partner«, hvor han i samarbejde med en gruppe ledelsesspecialister og forfattere vil sætte fokus på, hvilke kriterier kvinder skal sætte for deres nuværende eller fremtidige partner. (...)
---
Læs mere:
www.berlingske.dk
Konferencen: www.executivemagazine.dk

 

Kvinde kend din partner - og få succes i erhvervslivet 
Omtale af konferencen "Karrierekvinder - det rigtige valg - det rigtige job den rigtige partner" onsdag 7. maj - læs mere på www.executivemagazine.dk

Journalist Bjørn Themsen, Frederiksborg Amts Avis, 21. februar 2008

Bag enhver succesrig mand, står en kvinde. Det har længe været almindelig viden i folkemunde - men det omvendte er åbenbart også tilfældet. Hvis en kvinde vil gøre karriere, handler det i høj grad om, at hendes partner skal være indstillet på den arbejdsfordeling, som det uvægerligt medfører.

- I samfundsdebatten har der været stor fokus på kvinders underrepræsentation i ledelser og bestyrelser og mindre fokus på årsagerne. En af de væsentligste er kvindernes prioriteringer i forhold til partner og børn. Disse problemer skylds ofte problemer med at finde den rette partner, der både vil støtte og udvikle privat og erhvervsmæssigt, siger forfatterne, Peter Horn og Helle Katholm Knutsen, der har udgivet bøgerne »Succespunktet, Hemmeligheden bag kvinders succes« samt »Karriereledelse« og »Kig dine kvindelige kunder i kortene«. (...)

-I henhold til en analyse, som de to forfattere har fået udarbejdet, vil mere end 100.000 kvinder kunne opgradere deres karriere, hvis de enten finder den rigtige partner eller etablerer nye rammer med den partner, de allerede har.

Mens Helle Knutsen på konferencen vil give en indføring i kvinders følelsesmæssige og økonomiske værdi i henholdsvis privatliv og i erhvervssammenhænge, vil Peter Horn beskrive, hvilke kriterier kvinder kan sætte for deres nuværende eller fremtidige partner og hvorledes de kan sikre sig passende rammer for både privatliv og karriere.
---
Læs mere:
www.dagbladene.dk
www.db-faa.dk

 

Kvinde, vælg din mand med samme omhu som dit job 
Omtale af konferencen "Karrierekvinder - det rigtige valg - det rigtige job den rigtige partner" onsdag 7. maj - læs mere på www.executivemagazine.dk

Journalist Kamilla Karlsen, 24timer/Job, onsdag 20. februar 2008

Det lyder måske en anelse provokerende: ’At vælge sin mand med omhu’.

For bør man ikke altid vælge sin partner efter kærlighed og kun anvende de egoistiske betragtninger på det professionelle liv? Både ja og nej lyder svaret fra Peter Horn , der er administrerende direktør i rådgivningsfirmaet Peter Horn & co. og en af initiativtagerne til en konference, der om to måneder sætter fokus på kvinders valg i privatlivet.

»Kærlighedssiden kan vi selvfølgelig ikke gå ind i, men vi kan inspirere til, hvordan man får større sandsynlighed for at vælge den rigtige. Det handler om at opskrive nogle kriterier for den type partner, man gerne vil have, så man ikke bruger tiden forkert i byen eller på en datingside,« siger Peter Horn .

Han forklarer, at baggrunden for at holde konferencen ’Karrierekvinder – det rigtige valg, den rigtige partner’, der er den første af sin art i Danmark, er de alarmerende høje skilsmissetal i Danmark. (...) karrierekvinder (er) mindre bundet af forholdet, fordi de er økonomisk uafhængige, og tolerancen over for partneren kan dermed blive tilsvarende mindre.
---
Læs mere:
www.24timer.dk



DR1 Aftenshowet:
Lønnedgang contra visioner i fagbevægelsen

Peter Horn i debat med forbundsformand Dennis Kristensen, FOA, om ny vision for fagforeningerne.

Studievært: Louise Wolff. Research: Louise Lolle, DR1 Aftenshowet, tirsdag 12. februar 2008

Samme dag som hans nye bog "Vision minus status = strategi" fra Børsens Forlag var færdigtrykt, blev Peter Horn inviteret til en debat med forbundsformand Dennis Kristensen på DR1 Aftenshowet om fagforeningernes dalende medlemstal. Dennis Kristensen mente, at en del af årsagen kan være "pamperiet" og de høje lønninger og pensioner til fagforeningslederne. Peter Horn fandt , at problemerne for fagbevægelsen mere er opstået, fordi fagforeningerne er løb et tør for mærkesager som løn og arbejdstid - og dermed savner nye visioner.

Dennis Kristensen var indstillet på at gå ned i løn - han tjener ifølge egne oplysninger tre gange så meget som en sygehusportør - mens Peter Horn mente, at Dennis Kristensen sagtens kunne få det dobbelte, hvis han leverede "varen" til medlemmerne - i form af personlige kompetenceudviklinger, der kunne fastholde og øge medlemmernes værdi på arbejdsmarkedet - eksempelvis i form af sproguddannelser for at hjælpe og rådgive udenlandsk arbejdskraft i Danmark - og en storstilet indsats for at ændre virksomhedernes arbejdskulturer, så kvinderne fik mulighed for bl.a. at højere grad at påtage sig ledelsesopgaver.

Til inspiration fik Dennis Kristensen det første eksemplar af Peter Horns nye bog.
--- 
Se indslaget: 
www.dr.dk/aftenshowet

 

Din egen lykkes brand
Slid og slæb fører dig ikke altid til drømmejobbet. Ifølge brandingekspert skal du lære at brande dig selv. Ellers risikerer du, at omverdenen ikke får øje på alle dine kvaliteter.

Mette Bach-Lauritsen, Moment, februar 2008

Helt grundlæggende handler personal branding om at tiltrække tilhængere”, indleder Peter Horn. Han er i executive committee for Advisory Board for center for Oplevelsesforskning og Master i Oplevelsesledelse på RUC og adm. direktør i Peter Horn & Co., som rådgiver virksomheder og privatpersoner i strategisk ledelse og branding (...).

”Personal branding er relevant for de fleste. Det er vigtigt også for studerende at synliggøre dem selv og deres kompetencer”, fortæller Peter Horn og påpeger, at nogle allerede i børnehaven mestrer kunsten at tiltrække tilhængere. Disse børn skiller sig ud fra mængden, idet alle vil lege med dem. Selvom det måske er lidt af et tabu, forholder det sig på samme måde på studiet og jobbet. (...)."

Et nyttigt redskab til at lære at brande dig selv er ifølge Peter Horn at forestille dig, at du er en vare: ”Det er lidt ligesom at gå i supermarkedet. Du ser en masse varer, og de har en varedeklaration, hvor der står, hvilke egenskaber de har. Du kan tilsvarende skrive en varedeklaration over dine kvaliteter. Den skal ikke have 100 punkter, måske bare 10”, opfordrer han (...).

”Se dig selv som en forretning, et Mig A/S”, opfordrer Peter Horn. ”I det øjeblik du gør det, tager du for alvor ansvar for, hvor din karriere bevæger sig hen. Start med at finde ud af, hvor du er i dag, og hvordan din omverden opfatter dig.”

Nogle vil måske tænke, at det er lidt overdrevet at gå så meget op i at brande sig selv allerede under sin studietid, eller frygte at man bliver en kunstig person. Til det siger Peter Horn:

“Ja, det har jo noget med janteloven at gøre. Men den kan man ikke bruge til noget, når man skal ud på jobmarkedet. Jeg talte på et tidspunkt på en stor bestyrelseskonference i Norge, hvor jeg fik over 200 norske kvindelige erhvervsledere til at råbe: ‘Fuck janteloven!’ Det viste sig, at mange af kvinderne klarede sig rigtig godt efterfølgende, så den der falske beskedenhed kommer man ikke langt med.” 
--- 
Læs here artiklen her: 
http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=sqfft&pageid=14#/page14/


Nu rammer kritikken også bestyrelsen
Ledelsesrådgiver kalder det for dårligt bestyrelsesarbejde, at der nu skal gå op mod et halvt år, inden der er fundet en ny direktør.

Af Frede Stengaard, Holstebro Dagblad, Midtjyske Medier, 11. januar 2008

Struer: Går det godt, er det i vid udstrækning den administrerende direktør, der får æren, og når det går galt, er det den administrerende direktør, der bliver ofret.

I går gik det ud over den administrerende direktør på B&O, Torben Ballegaard Sørensen, som blev fritstillet efter et skuffende salg af B&O produkter i december.

»Det var jo kun som forventet,« mener ledelsesrådgiver gennem de seneste snart 30 år, Peter Horn fra firmaet Peter Horn & Co. i København.

»Torben Ballegaard Sørensen har gjort det godt. Han har gjort virksomheden synlig, og gennem de seneste fem år er det udelukkende gået frem. Men der opstår en form for metaltræthed. Nogle typer er bedre end andre, når omstændighederne skifter. Nogle er bedst i modgang og andre i medgang,« lyder Peter Horns vurdering af Torben Ballegaard Sørensens indsats.

»Han har stillet nogle mål i udsigt, som ikke blev indfriet. Han har været for optimistisk, og i denne her sammenhæng er det noget, der plejer at give tæsk,« mener Peter Horn.

Konsekvensen blev da også en fyring.

»Det er salami-metoden: Enten går bestyrelsen eller også bliver den administrerende direktør fyret,« forklarer Peter Horn.

I dette tilfælde blev det altså en fyring af direktøren, men Peter Horn vil ikke tilskrive hele miseren et manglende overblik hos den administrerende direktør. (...)

»Bestyrelsen har sovet lidt i timen. Hvis bestyrelsen og i særdeleshed bestyrelsesformanden var velorienteret, burde de have sikret sig en kontinuitet, så der var en ny direktør klar til at overtage jobbet.« (...)

»Det er ikke særlig dygtigt bestyrelsesarbejde,« vurderer Peter Horn. 
--- 
Læs mere: 
http://midtjyskemedier.dk/

 

Succespunktet
Forfatteren til flere bøger om personlig branding og ophavskvinden til det norske projekt Female Future, der kæmper for at få flere kvinder i ledelser og bestyrelser, har sammen skrevet en spændende og provokerende bog om kvinders succespunkt.

Chefredaktør Ulla Bechsgaard, Magasinet Lederne nr. 1, januar 2008

De gør op med flinkeskolen og opfordrer kvinder til målrettet at arbejde med vision og strategi for sig selv. Beslut en vision for din egen succes, hold fast i visionen og tag også stilling til, hvilken belønning du skal have, når visionen er fuldført, foreslår forfatterne.

De mener, den enkelte persons succespunkt er forskelligt. Og de bekymrer sig om, at et voksende antal kvinder på mellemste og øvre lønniveauer går ned med flaget. Årsagen er, mener Horn og Fagerland, at kvinderne ikke kan læse spillet i virksomheden godt nok. (...)

Bogen er fyldt med relevant viden om kvinder på arbejdsmarkedet og gode råd om, hvordan den enkelte finder succespunktet. En række kvindelige ledere bidrager med egne beretninger, og Rigmor Zobel Ravn har skrevet forordet. 
--- 
Læs mere: www.lederne.dk
Download kapitel fra bogen her: www.succespunktet.dk