Presse 2007


Velgørenhed på virksomhedsregnskabet
Af Trine Munk-Petersen, Berlingske Tidende, tirsdag 4. december 2007

Der er gået mode i velgørenhed. Eller rettere: Der er gået mode i CSR – på nudansk Corporate Social Responsibility. At udvise social ansvarlighed ved for eksempel at give penge til humanitære formål, hvad enten det er sygdomsbekæmpende foreninger i Danmark eller fattige børn i Afrika, er blevet en vigtig del af virksomhedernes branding over for kunder, leverandører og medarbejdere.

Markedsstrategisk rådgiver Peter Horn stiller sig (...) tvivlende over for værdien af virksomhedernes velgørenhed, ikke mindst for virksomhederne selv:

»De prøver at købe sig aflad, at vække sympati og følelser hos forbrugerne, der kan give dem fortrin i forhold til konkurrenterne. Men den strategi har forbrugerne for længst gennemskuet,« siger han.

Hvis velgørenheden også skal gøre noget godt for virksomheden, skal den i langt højere grad gøres til en del af virksomhedskulturen, mener Peter Horn:

»I stedet for bare at give penge tror jeg mere på at inddrage virksomheden og dens medarbejdere direkte i de sociale aktiviteter, f.eks. arbejde med hjemløse i København eller bekæmpelse af HIV/AIDS i Afrika. Det vil give et tættere forhold til og en bedre forståelse for de mennesker, man vil hjælpe, og det kan f.eks. gøre det lettere at fastholde medarbejdere i virksomheden,« siger han. »I kampen om kunderne skal virksomhederne efter min mening hellere fokusere på at skaffe nogle ordentlige produkter.«
---
Læs mere:
www.berlingske.dk

 

Vi keder os på jobbet
Kedsomhed: Vi udnytter en meget lille del af vores kompetencer på jobbet, og
det gør, at vi keder os, mener eksperter.

Journalist Suna Haugaard JydskeVestkysten,  27.maj 2007

Vi keder os på jobbet, og vi savner lykke i karrieren. Det er påstandene i
en ny bog ("Karriereledelse - Vejen til et rigere liv", Schultz Forlag) af
ledelsesrådgiverne Peter Horn og Lone Rud. De er dykket ned i en række
undersøgelser, der blandt andet viser, at hver dansker i snit har haft knap
seks job livet igennem, og at hver femte leder i Danmark har konkrete planer
om at skifte job.

- Ønsket om at skifte job er ret stort. Jop-zapperne vinder mere og mere
frem. I øjeblikket er der selvfølgelig også mangel på arbejdskraft, så det
er nemt at skifte, men de fleste skifter ikke job på grund af lønnen.
Generelt keder vi os bravt på jobbet, siger Peter Horn.

Kedsomheden kan skyldes, at danskerne i gennemsnit kun anvender 30 procent
af deres kompetencer på jobbet, mener Peter Horn.

- Du får flere og flere erfaringer hen ad vejen, og så kommer forskellen på,
hvad man kan, og hvad man rent faktisk har mulighed for i sit job. Det er
især en tendens i de store virksomheder, mens det er lidt nemmere at prøve
flere ting af i de små virksomheder, siger Peter Horn.

Professor i strategi og forretningsudvikling ved Handelshøjskolen i Århus,
Anders Drejer, er enig i, at danskerne langt fra udnytter deres kompetencer
på jobbet.

- 30 procent er venlige tal, hvis jeg tænker på nogle af de mest
bureaukratiske organisationer, jeg har været i. Der er masser af mennesker,
der keder sig, fordi de ikke får lov (...), siger Anders Drejer.

Også lektor og cand.polit. fra Institut for Industriøkonomi og
Virksomhedsstrategi ved Copenhagen Business School, Povl Erik Jensen, mener
kedsomheden hersker på de danske arbejdspladser.

- Det er nok rimeligt udbredt. Der er mange kompetencer, der ikke bliver
udnyttet, og det kan føre til, at folk keder sig.
---
Læs mere:
www.jv.dk

Virksomheder spilder tusindvis af kroner på dårlig branding
Brandingproblemer. Små og mellemstore virksomheder spilder tusindvis på
ligegyldig markedsføring. De har en gammeldags forståelse af, hvad branding
er, og det koster dem dyrt.

Journalist Rikke Brøndum, ErhvervsBladet 25. maj 2007

Mange ledere i mindre virksomheder er på herrens mark, når det handler om at
synliggøre deres virksomhed. De tror, at markedsføring udelukkende handler
om at have flest annoncer og så farvestrålende brochurer som muligt. Men den
metode rammer hverken nutidens eller fremtidens forbrugere, og ofte er
investeringen spild af penge. Sådan lyder i hvert fald den samstemmende dom
fra flere branding-eksperter, der har set nærmere på virksomhedernes
markedsføring.

- Mange små virksomheder spilder en masse penge på ubrugelige annoncer og
foldere. Det skyldes både uvidenhed, og at de små reklamebureauer som de
benytter er fokuserede på at få ordrer hjem. Når en kunde vil have trykt
brochurer, makker de selvfølgelig ret med det samme, så de kan få deres
penge, forklarer kommunikationsrådgiver Peter Horn. Han har i en ny
undersøgelse med 400 virksomheder konstateret, at de i gennemsnit spilder 80
procent af deres investeringer på deres markedsføring.
---
Læs mere:
www.Erhvervsbladet.dk


Ingeniører er usynlige som direktører
Især ingeniører får dumpekarakterer i personlig branding, og det koster
ifølge en ny analyse dansk erhvervsliv fem milliarder kroner årligt.

Journalist Annika Ipsen,  Ingeniøren  23.05.2007


Mindre og mellemstore danske virksomheder med en omsætning på 20 millioner
kroner og opefter sætter i gennemsnit over 500.000 kroner til på årsbasis,
fordi deres ledere er for dårlige til at synliggøre sig.

Det fremgår af en analyse, som brandingvirksomheden Peter Horn & Co. har
gennemført med udgangspunkt i de 10.000 danske virksomheder, der ifølge
Danmarks Statistik er i denne gruppering. Især ingeniører får dumpedkarakter
i personlig branding, fremgår det af undersøgelsen.

»Den øverste leder af en virksomhed udgør i dag over 50 procent af
virksomhedens omdømme. Alligevel undlader mange ledere at udnytte
potentialet i synligheden, og dermed mister disse virksomheder en
goodwill-faktor, der omregnet har en værdi på over fem milliarder kroner,«
skønner brandingeksperten Peter Horn, der er forfatter til bl.a. bøgerne
"Karriereledelse", "Personlig branding" og "Brænd igennem".

Han har gennemført undersøgelsen sammen med journalisten og medietræneren
Dan Larsen. De konstaterer, at mange af lederne skal være langt mere
udadvendte og tilgængelige.
---
Læs mere:
www.ing.dk
www.personalbranding.dk

 

Dansk SAS-chef under hårdt pres
Dagbladet Børsen, fredag 27. april, 2007

Presset på den danske SAS-chef Susanne Larsen er vokset fra flere sider i takt med den overenskomstridige strejke blandt det danske kabinepersonale. SAS Danmark risikerer at miste status i forhold til de øvrige selskaber i det skandinaviske luftfartsselskab oven på arbejdsnedlæggelsen, der først ser ud til at stoppe her til morgen. Strejken har hver dag kostet flyselskabet op mod 30 mio. kr.

»Hvis jeg var SAS’ koncernchef Mats Jansson, ville jeg nok give et vink med en vognstang til den danske ledelse om, at man skulle få løst denne konflikt hurtigt. SAS Danmarks adm. direktør Susanne Larsen er kommet under stigende pres, fordi SAS ikke kan tåle de mange konflikter i forhold til kunderne. Griber det om sig, mister SAS mange kunder – både her og nu og på længere sigt,« siger Peter Horn, ledelsesrådgiver og medforfatter til bogen »SAS – når tiden er vigtigst« sammen med fhv. viceadm. direktør i SAS, Jens Wittrup Willumsen.

(...) 57-årige Susanne Larsen blev adm. direktør i danske del af SAS for fire år siden, efter hun tidligere var personaledirektør. I 2006 lykkes det hende af få vendt et underskud i Danmark til et plus. Trods overskuddet kan de mange arbejdsnedlæggelser skade respekten om den danske forretning internt i koncernen, vurderer ledelsesekepert Flemming Poulfelt, der er professor ved Handelshøjskolen i København.

Ifølge Peter Horn er det især brandet SAS, som er truet i øjeblikket.

»Det er vigtigt for SAS, at kunderne kan stole på, at flyene afgår og lander til tiden. Det er den merværdi, kunderne betaler SAS for i forhold til bl.a. lavprisselskaberne. SAS skal passe meget på sit brand, for det er her den største værdi ligger, da stort set alle i dag kan opnå start- og landingstilladelser, stille med nogle fly og finde den nødvendige bemanding. Derfor burde parterne besinde sig og afholde sig fra at stille ultimative krav,« vurderer Peter Horn. 
--- 
Læs mere: 
www.borsen.dk

 

Mer spenning på jobb
Kjeder du deg på jobben? Her er fem tips om hvordan du kan gjøre noe med det.

Ukeavisen Ledelse, Norge, 30.04.2007

Hvis du kjeder deg på jobben, må du først finne ut hvorfor du kjeder deg, sier ledelsesrådgiver Peter Horn til Business.dk. Horn har skrevet boken «Karriereledelse. Vejen til et rigere liv", og gir i boken råd om hvordan man kan få karrieren på glid hvis man kjeder seg på jobben.

Hvor ligger problemet? Er det arbeidsoppgavene, kollegene, medarbeiderne eller sjefen det er noe i veien med? Eller er det et kjedelig privatliv som gjør at du også kjeder deg på jobb? Peter Horn gir følgende råd til den som vil finne ut av sakene:

1. Ta ansvar for din egen skjebne Å kjede seg på jobben er som regel selvforskyldt: Man har ikke utviklingsmuligheter og det skjer ikke noe nytt i hverdagen, fordi man ikke har foretatt seg noe.

2. Vær proaktiv i forhold til det gitte jobbinnholdet Når utfordringene er i ferd med å forsvinne, er det enten på tide å finne seg en mer utfordrende posisjon i virksomheten, eller å skifte jobb, bransje eller tilværelse.

3. La det gå sport i å finne nye utfordringer - gjerne sammen med teamet, avdelingen eller virksomheten.

4. Synliggjør overfor sjefene dine hvilken jobb du kan tenke deg neste gang. Hvis du snakker om hva du kan tenke deg, vil de ofte tenke at det er noe i det du snakker om.

5. Legg en langsiktig strategi og lag en handlingsplan Følg den opp løpende. Kanskje er jobben kjedelig, og det neste trekket ikke særlig spennende, men så kommer belønningen. Man bør se karrieren som et langt trekk, ikke som enkeltstående epiosoder.
---
Læs mere: http://www.ukeavisenledelse.no/

Dansk SAS-chef under hårdt pres
Journalist Lasse Friis, Dagbladet  Børsen, 27.04.2007

SAS Danmark risikerer at miste omdømme i forhold til de øvrige selskaber i
SAS-koncernen som følge af den seneste arbejdsnedlæggelse blandt det danske
kabinepersonale. Presset på SAS Danmarks adm. direktør, Susanne Larsen, er
vokset fra flere sider, efter at SAS siden tirsdag har måttet aflyse flere
end 700 afgange. Ledelsesrådgiver Peter Horn , der sammen den fhv. viceadm.
direktør i SAS, Jens Wittrup Willumsen, har skrevet bogen "SAS - når tiden
er vigtigst", udtaler: "Hvis jeg var SAS' koncernchef Mats Jansson, ville
jeg nok give et vink med en vognstang til den danske ledelse om, at man
skulle få løst denne konflikt hurtigt. (...) SAS kan ikke tåle de mange
konflikter i forhold til kunderne." Ledelsesekspert Flemming Poulfelt,
professor ved Handelshøjskolen i København, mener, at hele SAS'
skandinaviske image lider skade som følge af konflikten.
---
Læs mere: www.borsen.dk

 

Brug for mediator
Studievært Peter Rundle, TV2 Radio, Nyhedsministeriet, 26.04.2007

Peter Horn, ledelsesrådgiver og forfatter til bogen "SAS - når tiden er
vigtigst", og fællestillidsmand Nicholas Fischer, Luftfartsfunktionærerne,
var i tilknytning til SAS-kabinepersonalets strejke enige om, at situationen
mindede om to uartige
børn, der havde brug for et skrap lærerinde for at finde sammen. de ville
ikke placere skylden hos nogen af parterne, men fandt,
at en mediator kunne være nødvendig for at rede trådene ud. Begge var enige
om, at en virksomheds ledelse har et stort ansvar for at sørge for, at
medarbejderne er glade for jobbet.
---
Hør mere: www.radio.tv2.dk

 

Metoder fra beton-70'erne
Studievært Kirsten Palmer, TV2 News, S.U.  26.04.2007

Peter Horn, ledelsesrådgiver og forfatter til bogen "SAS - når tiden er
vigtigst", og fællestillidsmand Nicholas Fischer, Luftfartsfunktionærerne,
var enige om, at SAS-kabinepersonalets strejke, udsprang i
forhandlingsteknikker, som man kendte det i beton-70'erne. De mente, at
konflikten skadede SAS og dermed også satte arbejdspladser i farezonen - men
lagde også skylden på ledelsen, der burde være "den voksne".
---
Se mere: www.news.tv2.dk

Cho Seung Hui-p videoliai siaruarterneqarput
KNR, Greenland National Broadcasting Company,
Sisamanngorneq apriilip 19-at 2007

Aqqit, soorlu Jack the Ripper, Charles Manson aamma Timothy McWey,
tusaraangatsigik inupiluit inorersorsuit eqqaasarpavut, taakkualu suliapilui
pillugit eqqaamaneqartuarput. Virginiami teknikimut universitetimi 32-nik
ataasinngormat toqoraasumit, Cho Seung-Hui-mit, taakku akimorneqalerunarput.
Ataasinngormat siullermik toqutsinermi kingornagut, aamma ilinniarfimmi
toqoraalinnginnermini, Cho allakkerisarfiliarsimavoq, poortukkamillu
videoliaminik, allanillu malugeqqusaarutissaminik, imalimmik
nassiussisimalluni. Videoliai maanna internetikkut tv-qarfitsigullu
nunarsuaq tamakkerlugu siaruarterneqaleruttorput.

Kisianni suliapilui inuttaalu ima soqutigineqartigissanerpat, allaat
siunissami eqqaamaneqartuassallutik?
Cho Seung-Hui ullualuit matuma siornatigut ilisimaneqanngilluinnarpoq.
Maannali internetimi Google-mi aqqa ujaraanni millioneriarlugu
naammattoorneqarsinnaavoq.

- Qujanartumik ilissi pisuullusi Jesusitut inuit sanngiitsut
ikiortissaqanngitsullu pillugit toqussaanga, Cho Seung-Hui videoliamini
soqutigineqaqisumi oqarpoq.

- Minutsini 15-ini nunarsuarmi tusaamasanngornissani anguniarsimavaa,
tamannalu iluatsissimallugu, taama oqarpoq qanoq
tusaamasanngortoqarsinnaanera pillugu atuakkiorsimasoq, Peter Horn.

Naak toqoraasup tusaamanerlunneqarnissani angugaluaraa, Peter Horn
isumaqarpoq, siunissami eqqaamaneqarnavianngitsoq.

- Soorlu angutit marluk USA-mi aqqusinermi kikkunnik tamanik toqoraammata,
tusagassiuutitigut sammineqartorujussuupput. Kisianni tigusaammata
parnaarunneqarlutillu ingerlaannaq puigorneqarput, isumaqarpungalu aamma
pisimasoq una puigulertorneqassasoq, Peter Horn oqarpoq.

Toqoraasup videoliaa internetimi takuneqarsinnaalereerpoq.
Toqoraasullu eqqarpalunnera
internetimi You Tube-mi nuannarineqartorujussuuvoq.
Kisianni tamanna sivikitsuinnaassaaq.

- Maanna soqutigineqartorujussuuvoq, kisianni tamanna sumut
atorsinnaassagamiuk? Toqoreerpormi! Peter Horn oqarpoq.

 

Ledere kender ikke deres potentiale
Kommentar af ledelsesrådgiver Peter Horn, Dagbladet  Børsen, 17.04.2007

De fleste danske ledere kender ikke deres sande potentiale. Peter Horn mener
dog, at lederne med karriereledelse (dvs. når individet tager ansvaret for
og skaber sit professionelle liv) ikke blot kan øge indtjeningen til
virksomheden og sig selv, men også kan skabe større harmoni mellem arbejde
og privatliv. En undersøgelse viser, at en af de væsentligste årsager til
jobskifter er, at vi i gennemsnit kun anvender 30 procent af vores
kompetencer på jobbet. Der er således ifølge Peter Horn mange penge at
hente, hvis lederne lærer deres sande potentiale at kende – og
virksomhederne hjælper dem til det. Peter Horn estimerer, at der kan hentes
mellem 1 og 2 millioner kr. oveni livslønnen.
---
Læs mere: www.borsen.dk

 

Det skal give mere prestige at arbejde i mandens virksomhed
Journalist Rikke Brøndum, Erhvervsbladet.dk, 18.04.2007

Kærlighed på jobbet. Medarbejdende ægtefæller kan brande sig selv meget
bedre, end tilfældet er i dag, og på den måde gøre jobbet mere populært.

Medarbejdende ægtefæller - typisk kvinder - i små personligt ejede
virksomheder kan blive bedre til at skabe sig et populært image og dermed
gøre jobbet mere attraktivt.

Antallet af kvindelige medarbejdende ægtefæller er halveret siden år 2000.
Men den udvikling kan de være med til at ændre, først og fremmest ved at
markedsføre sig selv bedre og finde på et nyt navn til jobbet.
Det mener i hvert fald ekspert i kommunikation og branding, Peter Horn.

- Titlen antyder, at det arbejde man laver er uselvstændigt, men mange
medarbejdende ægtefæller er jo mindst lige så betydningsfulde som ejeren.
Derfor er det vigtigt at finde en titel, som signalerer selvstændigt
arbejde, eksempelvis partner eller regnskabschef, forklarer han.
---
Læs mere: www.erhvervsbladet.dk

 

Ingeniøren, 13.04.2007
Nye bøger: Karriereledelse - vejen til et rigere liv
Peter Horn og Lene Rud
Schultz Forlag, 199 kr. 192 sider.

- Hvis du ikke er klar til at lægge et stykke solidt arbejde for at skabe
din egen karriere, så kan du godt lade denne bog ligge på hylden.
Udgangspunktet er nemlig, at der kun er én, der kan sikre dig en lykkelig
karriere: Dig selv. Bogen præsenterer analyseværktøjer, der hjælper dig til
at tage ledelsen over din egen karriere og ansvaret for dit liv.
---
Læs mere: www.ing.dk

 

Nyt job, 28.03.2007
Udvikling: Lykke er en del af karrieren

Boganm: Peter Horn & Lone Rud: Karriereledelse
Forfattere: Peter Horn & Lone Rud: Karriereledelse
Sider: 192. Pris: 199 kroner, Forlag: Schultz Forlag
---
UDVIKLING Bogen 'Karriereledelse. Vejen til et rigere liv' beskriver,
hvordan man kan tage hånd om sin egen tilværelse og forbedre sine muligheder
både på jobbet og privat, hvilket resulterer i dobbelt lykke. Ved hjælp af
få værktøjer undgås mange fejltrin, siger bogens forfattere Peter Horn og
Lone Rud.
---
Læs mere: www.nytjob.dk

 

Vi keder os på jobbet
Journalist Suna Haugaard, Dato, 28.03.2007

Vi keder os på jobbet, og vi savner lykke i karrieren. Det er påstandene i
en ny bog af ledelsesrådgiverne Peter Horn og Lone Rud.

De er dykket ned i en række undersøgelser, der blandt andet viser, at hver
dansker i snit har haft knap seks job livet igennem, og at hver femte leder
i Danmark har konkrete planer om at skifte job.

"Ønsket om at skifte job er ret stort. Jop-zapperne vinder mere frem. I
øjeblikket er der selvfølgelig også mangel på arbejdskraft, så det er nemt
at skifte, men de fleste skifter ikke job på grund af lønnen. Generelt keder
vi os bravt på jobbet," siger Peter Horn .
Kedsomheden kan skyldes, at danskerne i gennemsnit kun anvender 30 procent
af deres kompetencer på jobbet, mener Peter Horn .
"Du får flere og flere erfaringer hen ad vejen, og så kommer forskellen på,
hvad man kan, og hvad man rent faktisk har mulighed for i sit job. Det er
især en tendens i de store virksomheder, mens det er lidt nemmere at prøve
flere ting af i de små virksomheder," siger Peter Horn .
---
Læs mere: www.business.dk

 

Du repræsenterer virksomheden Mig A/S
Journalist Majbrit Olsen, Ingeniøren, 23.03.2007

Markedsføring handler om at få folk til at huske et produkt og forbinde det
med nogle gode ting. Men hvad nu, når produktet er dig, og dem, der skal
huske dig, står med nøglen til dit drømmejob?

Rådet fra en ekspert lyder, at personlig branding kan gøre din jobsøgning
lettere for både dig og virksomhederne.

"Som ung bliver man ansat på forventningens glæde. Jo bedre parterne kender
hinanden og opbygger et tillidsforhold og en dialog, jo bedre kan de finde
ud af, om de passer sammen," fortæller Peter Horn , der er brandingekspert
og ledelsesrådgiver.

"Præsentationen er vigtig. Det er virksomheden Mig A/S, du repræsenterer,"
siger Peter Horn.
 ---
Læs mere: www.ing.dk

 

Sådan bliver du messehaj
Journalist Metha Loumann, Ingeniøren, 23.03.2007

Et besøg på DSE-messen kan være adgangsbilletten til et spændende job. Men
uanset, hvad du vil have med dig derfra, så forbered dig!
Vi har samlet nogle gode råd til verdensmesterskaberne i jobtræf. De kommer
blandt andet fra www.jobsamtalen.dk, ledelsesrådgiver Peter Horn og
deltagende virksomheder.
---
Læs mere: www.ing.dk

 

Få det moro på jobben

Kjeder du deg på jobben? Her er fem tips om hvordan du kan gjøre noe med det.
Nils Christian Fixdal, Økonomisk Rapport, Norge, 21.03.2007

Hvis du kjeder deg på jobben, må du først finne ut hvorfor du kjeder deg, sier ledelsesrådgiver Peter Horn til Business.dk. Horn har skrevet boken «Karriereledelse. Vejen til et rigere liv", og gir i boken råd om hvordan man kan få karrieren på glid hvis man kjeder seg på jobben.

Hvor ligger problemet? Er det arbeidsoppgavene, kollegene, medarbeiderne eller sjefen det er noe i veien med? Eller er det et kjedelig privatliv som gjør at du også kjeder deg på jobb? Peter Horn gir følgende råd til den som vil finne ut av sakene:

- Ta ansvar for din egen skjebne Å kjede seg på jobben er som regel selvforskyldt: Man har ikke utviklingsmuligheter og det skjer ikke noe nytt i hverdagen, fordi man ikke har foretatt seg noe.

- Vær proaktiv i forhold til det gitte jobbinnholdet Når utfordringene er i ferd med å forsvinne, er det enten på tide å finne seg en mer utfordrende posisjon i virksomheten, eller å skifte jobb, bransje eller tilværelse.

- La det gå sport i å finne nye utfordringer - gjerne sammen med teamet, avdelingen eller virksomheten.

- Synliggjør overfor sjefene dine hvilken jobb du kan tenke deg neste gang Hvis du snakker om hva du kan tenke deg, vil de ofte tenke at det er noe i det du snakker om.

- Legg en langsiktig strategi og lag en handlingsplan Følg den opp løpende. Kanskje er jobben kjedelig, og det neste trekket ikke særlig spennende, men så kommer belønningen. Man bør se karrieren som et langt trekk, ikke som enkeltstående epiosoder. 
--- 
Læs mere: http://www.orapp.no/jobb_og_utdanning/fa_det_moro_pa_jobben/

 

Vi keder os på jobbet
Journalist Suna Haugaard, Berlingske Tidende, 21.03.2007

Vi keder os på jobbet, og vi savner lykke i karrieren. Det er påstandene i
en ny bog af ledelsesrådgiverne Peter Horn og Lone Rud. De er dykket ned i
en række undersøgelser, der blandt andet viser, at hver dansker i snit har
haft knap seks job livet igennem, og at hver femte leder i Danmark har
konkrete planer om at skifte job.
ȯnsket om at skifte job er ret stort. Jop-zapperne vinder mere og mere
frem. I øjeblikket er der selvfølgelig også mangel på arbejdskraft, så det
er nemt at skifte, men de fleste skifter ikke job på grund af lønnen.
Generelt keder vi os bravt på jobbet,« siger Peter Horn .
---
Læs mere: www.berlingske.dk

 

Mer spenning på jobb
Kjeder du deg på jobben? Her er fem tips om hvordan du kan gjøre noe med
det.

Ukeavisen Ledelse, Norge, 20.03.2007

Hvis du kjeder deg på jobben, må du først finne ut hvorfor du kjeder deg,
sier ledelsesrådgiver Peter Horn til Business.dk. Horn har skrevet boken
«Karriereledelse. Vejen til et rigere liv", og gir i boken råd om hvordan
man kan få karrieren på glid hvis man kjeder seg på jobben.

Hvor ligger problemet? Er det arbeidsoppgavene, kollegene, medarbeiderne
eller sjefen det er noe i veien med? Eller er det et kjedelig privatliv som
gjør at du også kjeder deg på jobb? Peter Horn gir følgende råd til den som
vil finne ut av sakene:

1. Ta ansvar for din egen skjebne
Å kjede seg på jobben er som regel selvforskyldt: Man har ikke
utviklingsmuligheter og det skjer ikke noe nytt i hverdagen, fordi man ikke
har foretatt seg noe.

2. Vær proaktiv i forhold til det gitte jobbinnholdet
Når utfordringene er i ferd med å forsvinne, er det enten på tide å finne
seg en mer utfordrende posisjon i virksomheten, eller å skifte jobb, bransje
eller tilværelse.

3. La det gå sport i å finne nye utfordringer
- gjerne sammen med teamet, avdelingen eller virksomheten.

4. Synliggjør overfor sjefene dine hvilken jobb du kan tenke deg neste gang.
Hvis du snakker om hva du kan tenke deg, vil de ofte tenke at det er noe i
det du snakker om.

5. Legg en langsiktig strategi og lag en handlingsplan
Følg den opp løpende. Kanskje er jobben kjedelig, og det neste trekket ikke
særlig spennende, men så kommer belønningen. Man bør se karrieren som et
langt trekk, ikke som enkeltstående epiosoder.
---
Læs mere:
www.ukeavisenledelse.no

 

Nyheder fra Business.dk
Berlingske Tidende, 20.03.2007

Hvis du keder dig...
Hvis man keder sig på jobbet, skal man først og fremmest finde ud af,
hvorfor man keder sig, siger ledelsesrådgiver Peter Horn . Han er på
trapperne med bogen »Karriereledelse. Vejen til et rigere liv«, hvor han
kommer med en række gode råd til, hvordan man får karrieren på gled, hvis
man sidder og keder sig på jobbet. Blandt fem råd på Business.dk er bl.a. :
1)Tag ansvaret for din egen skæbne 2) Gør det til en sport at finde nye
udfordringer .
---
Læs mere: www.business.dk

 

Danskerne keder sig bravt på jobbet
Journalist Suna Haugaard, Berlingske Tidende, 17.03.2007

Gaaab. Vi udnytter en meget lille del af vores kompetencer på jobbet, og det
betyder, at vi keder os, mener både danske ledelsesrådgivere og eksperter.

Trivielle opgaver kan tage modet fra selv den bedste. Vi keder os på jobbet,
og vi savner lykke i karrieren.

ȯnsket om at skifte job er ret stort. Job-zapperne vinder mere og mere
frem. I øjeblikket er der selvfølgelig også mangel på arbejdskraft, så det
er nemt at skifte, men de fleste skifter ikke job på grund af lønnen.
Generelt keder vi os bravt på jobbet,« siger Peter Horn .

Kedsomheden kan skyldes, at danskerne i gennemsnit kun anvender 30 procent
af deres kompetencer på jobbet, mener han.
---
Læs mere: www.business.dk

 

Kvindenetværk fusionerer
Frederiksborg Amts Avis, 15.03.2007

Netværkene Executive Business Network (exenet) og Women On their Way (WOW)
har slået sig sammen. Målet er at få flere kvinder i ledelse, skriver
executivemagazine.dk. De fusionerede netværk fortsætter under WOWs navn, som
nu tæller 200 kvindelige ledere.

WOW blev etableret 2005 af Susanne Hoeck. Executive Business Networking blev
etableret i 1999/2000 for at fremme kvinder i ledelser og bestyrelser.
Initiativet blev taget af Peter Horn & Co. i samarbejde med bl.a.
personalechef Birgitte Munksgaard, Post Danmark, nordisk direktør Julie
Møller Lønhardt, ACNielsen, strategisk HR chef Mette Marie Langenge, DSB,
CFO Pernille Fabricius, ISS og koncerndirektør Henrik Jørgensen samt
personaledirektør Ilse Nielsen, FDB.

Peter Horn er chefredaktør for det elektroniske nyhedsmagasin
executivemagazine.dk.
---
Læs mere: www.dagbladetonline.dk

 

Det personlige varemærke er in
Journalist Jens Kisker, Jyllands-Posten, 9.03.2007

Personlige kompetencer og synliggørelse af din suverænitet skulle gerne være
en del af dit ordforråd og indsatsområder, hvis du vil være på vinderholdet
og skabe dig en karriere.

Det drejer sig om at synliggøre dig selv ved at adskille dig og gøre
opmærksom på netop dine personlige egenskaber og færdigheder. Ellers er du
færdig. Måske ikke sådan i bogstavelig forstand, men i hvert fald ofte
henvist til nederste trin på karrierestigen.

Peter Horn er forfatter til bøgerne ”Personlig branding” og ”Brænd igennem”,
hvor han tager fat i begrebet ’personlig branding’ og argumenterer for,
hvorfor det er vigtigt at brande sig selv og være bevidst om denne tankegang
helt fra tiden i folkeskolen.

En del af forklaringen starter med hele verden, fordi Peter Horn mener, at
kampen om en god karriere er blevet en global kamp.
---
Læs mere: www.jp.dk

 

Millioner at hente i personlig branding
Journalist Annika Ipsen, Ingeniøren,  02.03.2007

Ingeniører er knalddygtige til det faglige, men det halter mere med at få
udviklet deres menneskelige egenskaber - og derfor får de ikke udnyttet
deres potentiale.

Det fastslår brandingsekspert og ledelsesrådgiver Peter Horn , der i en
årrække har beskæftiget sig med en række tunge ingeniørvirksomheder.

"Gennemslagskraft er ikke bare noget, man får forærende. Man skal arbejde
med gennemslagskraften og gøresig fortjent til den. Til gengæld kan en
satsning på at gennemslagskraften og sit eget potentiale indbringe
adskillige flere millioner i livsløn. Og vigtigst af alt: skaffe én de
professionelle udfordringer, der ellers ville gå ens næse forbi, fordi man
ikke var kendt hos opinionsdannere og beslutningstagere," siger han. (...)

Peter Horn støttes af professor Henrik Holt Larsen fra CBS. For selv om
ingeniører har det kæmpeplus, at de har greb om fagligheden i
hightech-virksomheder, så er der en bagside.
---
Læs mere: www.ing.dk

 

Tag ansvar for lykke i karriere
Journalist Annika Ipsen, Ingeniøren, 23.02.2007

- Undersøgelser viser, at hver dansker skifter job seks gange i livet - og
halvdelen går ind i et ægteskab og ved, at det ikke holder resten af livet.
Men hvis danskerne blev bedre til at tage ansvar for vælge job og partner,
så ville de bane vejen for deres egen lykke.

Det konkluderer Peter Horn og Lone Rud i den nye bog "Karriereledelse -
vejen til et rigere liv".

Forfatterne vil med bogen skabe en bevidsthed om, at den enkelte selv må
tage hånd om deres karriere og liv og tænke i lykkebaner. Man skal finde ud
af, hvad der tænder én i livet. For i dag går jobbet så meget ind i
privatlivet, at man er nødt til at se på både privatliv og karriere som en
helhed.
---
Læs mere: www.ing.dk

 

Bognoter: Mig og dig A/S
Journalist  Lasse Holm Clausen Berlingske Tidende, 21.02.2007

»Karriereledelse - vejen til et rigere liv«. Af Peter Horn og Lone Rud.
Schultz Forlag.


Danskerne har al den materielle lykke, de kan ønske sig, til gengæld står
det sløjt til med lykken i karrieren. Hører du til dem, der nikker
genkendende til Oscar Wildes berømte citat »Mine egne aktiviteter keder mig
altid til døde. Jeg foretrækker andre menneskers«, så er denne bog måske
noget for dig. Bogen slår nemlig ned på den disharmoni, der i disse år rider
danskerne som en mare - de savner simpelthen lykke i karrieren, og det går
ud over privatlivet. Forfatterduoen er dykket ned i tallene og har fundet,
at danskerne i gennemsnit har haft seks job, og at hver femte leder på
nuværende tidspunkt overvejer at skifte job. Danskerne ønsker større
udfordringer og føler generelt ikke, at de bliver udfordrede nok, siger
forfatterne. Svaret på et lykkeligere liv findes i karriereledelse, der er
en svær disciplin, men denne bog søger at hjælpe på vej.
---
Læs mere: www.berlingske.dk