Presse 2006

 

Brænd igennem - guide til personlig branding
**** ud af 5 stjerner. Cand. ling. merc. i kommunikation og formidling, Tanja Funt, Kommunikation & Sprog, 2006

Bogen ”Brænd igennem” indgår i serien ”Kort til viden”, og er en kort sammenfattet og opdateret udgave af Peter Horns bog ”Personlig branding”. I Danmark er personlig branding i sin vorden, men i USA er det vigtigt og har været det i de seneste 100 år. Det skyldes blandt andet, mener Peter Horn, at vi i Danmark ser meget på hvem du er, mens man i USA fokuserer på hvad du er. (...)

Bogen indeholder en lang række meget konkrete idéer til hvordan man kan brande sig selv, og den er derfor meget brugbar hvis man ikke ved hvordan man kan overføre begrebet personlig branding til sin egen virkelighed.

(...) Efter at have læst bogen, er det min oplevelse at de praktiske værktøjer i høj grad henvender sig til førstnævnte gruppe, nemlig erhvervspersonen der er godt i gang med sin karriere. Men det kan bestemt ikke udelukkes at den nyuddannede også vil have gavn af læse bogen, ikke mindst fordi den også giver bud på hvordan man bliver klogere på sig selv og sine ressourcer. Samtidig giver den et godt indblik i hvordan det er muligt at bruge forskellige medier til at fremme sin karriere.

Alt i alt er der tale om god, lille bog der giver et godt indblik i de vigtigste aspekter ved personlig branding, og som giver konkrete idéer til hvordan man kan bruge begrebet i sit arbejdsliv. 
--- 
Læs mere: http://www.esf.dk/moduler/review/frontend/index.asp?id=
                 247&year=4&ReviewId=93

 

Gode cases
Chefredaktør Carsten Steno, Erhvervsbladet 11.12.2006

ErhvervsBladet er det eneste målrettede medie om mindre og mellemstore
virksomheder i Danmark. Det er avisen, hvor disse virksomheder og deres
interesser omtales, og avisen er et unikt mødested mellem læser og annoncør.
Det siger adm. direktør Peter Horn fra Peter Horn & Co., der beskæftiger sig
med strategiske markedsscenarier og kommunikation. Han konstaterer, at
ErhvervsBladet har den type nyheder og cases, som andre medier oftest ikke
fanger, og fremhæver, at han tit har brugt avisen til inspiration i sit
omfattende erhvervsforfatterskab, herunder "Personlig branding",
"Karrierespillet" og "SAS - når tiden er vigtigst".
- Når man som vi arbejder med scenarier, er det vigtigt at vide, hvor der
rører sig i underskoven af nye vækstvirksomheder. Her er ErhvervsBladet og
avisens arkiv en vigtig brik i det samlede mediebillede. Derfor er 495 kr.
givet godt ud. Man får pengene igen mange gange.
---
Læs mere: www.erhvervsbladet.dk

 

Personen skal sælge budskabet
Kommentar af adm. direktør Peter Horn, Børsen MediaMarked, 6.12.2006

Peter Horn , adm. direktør i Peter Horn & Co., skriver i Børsen MediaMarked,
at virksomheder fremover må øge fokus på at give kunderne emotionelle og
selvværdistimulerende oplevelser.

For nylig har Nike, Jysk, Dansk Supermarked og svenske ICA været i mediernes
søgelys i forbindelse med udnyttelse af billig arbejdskraft og lignende
uheldige forhold.

Corporate social responsibility er i de senere år gået fra at være et
PR-drevet begreb til at være et reelt kundekrav og dermed også et
konkurrenceparameter. Der er derfor nu basis for at etablere en ny type
indsats, der er karakteriseret ved frivillig, professionel indsats. Den
enkelte virksomhed eller sammenslutninger af virksomheder kan for
forholdsvis få midler starte projekter, der eksternt kan etablere, fastholde
og udbygge kunderelationer, og internt kan bruges til engagement og
fastholdelse af personale.

I artiklen nævnes desuden: Bogen The Corporation af Joel Bakan, , The Wisdom
of Crowds af James Surowiecki, Følelsesøkonomien af Bo Bache og Peter Horn,
organisationerne Adopt A Female Business, Nkosis Haven, Krügerparken og
kaospiloten Anne Kjær Riechert.
---
Læs mere: www.borsen.dk

 

Markedsfør dig selv
Journalist Hanne Bros, Ingeniøren, 20.10.2006

Sådan sørger du for, at arbejdsgiverne husker dig på den gode måde. Tips og
tricks til din personlige varedeklaration på messen fra ledelsesrådgiver
Peter Horn:

Psykologisk oprustning
Beslut dig for hvilke - og hvor mange - virksomheder, du vil nå at besøge på
Jobtræf. Gå målrettet efter dem i stedet for at daske rundt. Hvilken type
virksomhed vil du helst arbejde i? Hvis du er en slipsetype, skal du
selvfølgelig ikke gå efter en fodformet virksomhed - og omvendt.

Øvelse
Prøv din præsentation af dig selv af på din mor, en kammerat eller andre
ikke ingeniører. Er dit budskab klart? Er det tydeligt, hvad du siger og
hvor du vil hen? Lyt til kritikken og lav eventuelle raptusser om. Tal højt
og tydeligt - for stemmen og din attitude er også vigtig. Et fast blik og et
fast håndtryk hjælper også.
---
Læs mere: www.ing.dk

 

Aviser: Ny koncernchef får positiv modtagelse
Pressebureauet direkt-dk, 17.10.2006

KØBENHAVN (Direkt) Både aktiemarkedet, aktieanalytikerne og
SAS-medarbejderne reagerede positivt på nyheden om, at den 54-årige svensker
Mats Jansson bliver SAS' nye koncernchef fra 1. januar 2007.
- Hele ideen bag det selskab, som Mats Jansson kommer fra, er at investere i
andre virksomheder for at forandre og udvikle dem. Det er et vigtigt
fundament for at overtage ledelsen af SAS, som netop skal udvikles og have
lagt en strategi for, hvor selskabet skal hen, og hvordan det kan gøres, så
det bliver rentabelt, siger aktieanalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen, til
Jyllands-Posten.

Jyllands-Posten har spurgt eksperter og aktieanalytikere om, hvilke opgaver
der venter SAS' nye chef.

- Udfordringen bliver at gøre det, som Jan Carlzon kunne. At motivere
medarbejderne til at yde en god service. Jørgen Lindegaard har afskediget
mange, og medarbejderne har igen og igen måtte høre på, at de var dovne og
lavede for lidt, siger Peter Horn , der har udgivet bogen, 'SAS - når tiden
er vigtigst' om årene 2001-2005 i SAS, sammen med tidligere viceadm.
direktør i SAS Danmark, Jens Willumsen.
---
Læs mere: www.direct.dk

 

One-way-ticket til hårdt arbejde
Journalist Dorte Ipsen Boddum, Jyllands-Posten , Erhverv og Økonomi,
17.10.2006

Den nye SAS-chef er vant til at løbe langt og tro på sit projekt, selv når
det gør ondt.
54-årige Mats Jansson har gennemført New York Marathon tre gange, og hans
nye arbejdsgiver, bestyrelsesformand i SAS Egil Myklebust, lægger ikke skjul
på, at han i jobbet som koncernchef kan få brug for nogle af de samme
egenskaber, som får en maratonløber til at løbe videre igennem muren.

Jørgen Lindegaard blev hentet til SAS fra GN Store Nord for at udvikle og
ekspandere, men virkeligheden blev en anden. (...) Jørgen Lindegaards år i
SAS kom i stedet for til at stå i besparelsernes og fyringernes tegn. I alt
nåede Jørgen Lindegaard at reducere omkostningerne med 14 mia. svenske kr.

På mange måder er det job, som Mats Jansson overtager i SAS, derfor det job,
som Jørgen Lindegaard oprindeligt blev ansat til, vurderer Peter Horn , der
netop har udgivet bogen, »SAS – når tiden er vigtigst« om årene 2001-05 i
SAS, sammen med tidligere viceadm. direktør i SAS Danmark, Jens Willumsen.
Peter Horn mener, at en af de allerstørste opgaver for Mats Jansson bliver
at motivere medarbejderne efter år med konstante besparelser.

»Udfordringen bliver at gøre det, som Jan Carlzon kunne. At motivere
medarbejderne til at yde en god service. Jørgen Lindegaard har afskediget
mange, og medarbejderne har igen og igen måtte høre på, at de var dovne og
lavede for lidt,« siger Peter Horn.
---
Læs mere: www.jp.dk

 

SAS skulle have kommunikeret meget mere
Journalist Finn Graversen, Markedsføring,  3.10.2006

Mere og mere styret. Meget mere. Kommunikation vel og mærke. Det er en ting,
som SAS kunne have gjort bedre i den lange turn around proces, som danske
Jørgen Lindegaard kom til at stå i spidsen for. En proces, som nu er
beskrevet i en bog skrevet af Peter Horn og netop afgåede viceadm. dir. i
SAS Danmark, Jens Wittrup Willumsen. Han har været med hele vejen – i første
fase med overordnet marketingansvar i hovedkontoret i Stockholm – og det er
ham der konstaterer, at det havde været ønskeligt med mere og bedre styret
kommunikation i processen.

Jens Wittrup Willumsen og Peter Horn konstaterer, at brandet er SAS’s
væsentligste aktiv, og Peter Horn har efterfølgende blandet sig i den
offentlige debat omkring et muligt salg af SAS. Han mener, at brandet er
undervurderet, og at det kan blive svært at udnytte potentialet, hvis SAS
overtages af et udenlandsk flyselskab.

Den debat har Jens Wittrup Willumsen dog holdt sig helt ude af. Bogen er
skrevet, mens han var ansat i SAS (han er fratrådt for få dage siden) , og
det sømmer sig næppe for en medarbejder – selv en højtstående medarbejder –
at blande sig i debatten om ejerskabet til SAS.
---
Når tiden er vigtigst
Af Peter Horn og Jens Wittrup Willumsen
Børsens Forlag
240 sider
460 kr.
---
Læs mere: www.markedsforing.dk

 

Nye bøger
Ingeniøren, 22.09.2006t

Når tiden er vigtigst! historien om SAS' turnaround
Peter Horn og Jens Wittrup
Børsens Forlag, 460 kr.
238 sider
---
Der er nok ikke mange bosser i dansk erhvervsliv, der ikke har sendt en
medfølende tanke til Jørgen Lindegaard og resten af SAS' koncernledelse i de
seneste fem år. 11. september og Milano-ulykken har sammen med kartelsag,
bestyrelsesafgang og omfattende strejker bragt det skandinaviske flyselskab
på kurs mod orkan og gjort Lindegaards job til et af de vel nok mest
udfordrende i dansk erhvervsliv.

Gennem interview af koncernledelsen og en række interne dokumenter fortæller
forfatterne historien om, hvordan han og resten af SAS-toppen fik styret
selskabet igennem den turbulente tid.

Jens Wittrup Willumsen har som viceadministrerende direktør i SAS, først i
Stockholm og siden i Danmark selv været tæt på processen. Peter Horn er
ledelsesrådgiver med speciale i markedsstrategiske scenarier.
---
Læs mere: www.ing.dk

 

Dårlig ide at sælge SAS
Journalist Finn Graversen, Markedsføring Online, 21.09.2006

Det kan godt være, at vi periodevis hader SAS. Men det er stadig en del af
vores nationale arv i Skandinavien, og selskabet har en rolle ud over at
transportere. Det spiller også en rolle for erhvervsliv og turisme, og
derfor har brandet et uudnyttet potentiale, som risikerer at gå tabt, hvis
den danske og svenske regering ender med at sælge sine aktieposter, som der
tales om i øjeblikket.

Det mener rejsemarkedseksperten, Peter Horn , som netop i denne tid har
sendt en bog på gaden om turn-around’en i SAS. En bog han har skrevet sammen
med nuværende viceadm. dir. i SAS Danmark, Jens Wittrup Willumsen (han
forlader dog selskabet med udgangen af denne måned).

– En af SAS' store værdier er, at selskabet har en enorm gennemslagskraft
som brand i de skandinaviske lande, hvor selskabet har en markedsandel på
godt 50 procent af trafikken. Vi skiftevis elsker og hader SAS, og denne
følelsesmæssige tilknytning betyder, at brandet har mange andre
anvendelsesmuligheder end de nuværende. Års nedslidning af SAS har betydet,
at brandværdien med nogle få reguleringer vil kunne stige til nye højder,
siger Peter Horn .

Han slår samtidig fast, at de to regeringer ved at salg enten må sælge deres
aktier til den norske stat, der i forvejen ejer 14,3 procent af selskabet og
ikke er interesseret i at sælge – til Lufthansa, som er interessent gennem
den frivillige sammenslutning Star Alliance eller til British Airways, der
kan have interesse i at få en bredere adgang til Skandinavien og samtidig
holde Lufthansa ude.
---
Læs mere: www.markedsforing.dk

 

Nye bøger: Turnaround hos SAS
Morgenavisen Jyllands-Posten, 13.09.2006

Peter Horn og Jens Wittrup Willumsen har sammen skrevet en bog, der
fortæller om, hvad der skete i forbindelse med flykoncernens mest turbulente
periode i nyere tid - årene mellem 2001 og mellem 2005. Bogen er ikke alene
en historie om, hvad der skete i de år, men det er også en bog, hvor læseren
kan hente inspiration til på hvilke områder, der skal arbejdes med
forandring og udvikling.
Bogen afsluttes med at udpege nogle forskellige udviklingsretninger for både
SAS og luftfartsindustrien i det hele taget.
---
SAS - Når tiden er vigtigst
Jens Wittrup Willumsen & Peter Horn
Børsens Forlag
250 sider
460 kroner
---
Læs mere: www.jp.dk

 

Bognoter: Historien om SAS’ Turnaround
Berlingske Tidende, 13.09.2006

»Når tiden er vigtigst – historien om SAS’ Turnaround«. Af Peter Horn og
Jens Wittrup Willumsen. Børsens Forlag.

Forfatterne Peter Horn og Jens Wittrup Willumsen, der er henholdsvis
ledelsesrådgiver og viceadministrerende direktør i SAS Danmark, fortæller i
bogen om gennemførelsen af den største turnaround i Nordisk historie, der
bl.a. indebar besparelser på over 14 mia. svenske kroner i virksomheden SAS.
Med interviews af koncernledelsen i SAS Group og adgang til interne
dokumenter fortæller forfatterne historien om, hvordan genialt fremsyn og
beundringsværdig ledelse, siden den allerførste SAS-flyvning, har været
blandet med fejlskøn og katastrofal ledelse.

Bogen kan anvendes af erhvervsledere og medarbejdere, der ønsker inspiration
til at gennemføre omfattende forandringer i virksomheden.
---
Læs mere: www.berlingske.dk

 

Mig og mit brand
journalist Nicola Kragh Riis, EUROWOMAN, juni 2006

Branding har i mange år været et nøgleord for virksomheder, og popstjerner og politikere har benyttet sig af personlig branding i årevis. Nu er tiden så kommet til os andre. Men er personlig branding den sikre vej til succes, eller er det bare det moderne menneskes forsøg på at rage en identitet til sig?

Når du hører navnet Dolly Parton, popper der straks et billede op inde i dit hoved af en storbarmet, storsmilende countrysangerinde med en sødmefyldt stemme og en pinup-krop iklædt cowboytøj med frynser. Og det er præcis, hvad branding går ud på: at verden har et klart billede af, hvem du er, og hvad du står for. Dolly Parton har tjent millioner af kroner på at brande sig selv, og nu er det blevet tid til os andre.

Det er oppe i tiden at dyrke sine egne særpræg eller specielle karakteristika og dermed brande sig selv som noget særligt. Begrebet branding er almindelig kendt i reklamebranchen. Et mærkes brand siger noget om, hvor stærkt mærket står på markedet, hvor værdifuldt det er og er i sidste ende et udtryk for, hvor meget succes varen har. Og det samme gælder tilsyneladende et menneske og dets brand. Det handler om at finde ud af, hvad man er suveræn til, og hvad man vil kendes for - og fortælle det til verden. De skeptiske ser det som endnu et udtryk for vores længsel efter identitet, men skal man tro fortalerne, kan du få gavn af det både i dit arbejdsliv og på det personlige plan, hvis du fx står og mangler en kæreste.

“Branding handler om at gøre dig selv synlig på områder, hvor du er suveræn. Når man ser på, hvordan folk klarer sig på arbejdsmarkedet, så kan mange det samme, men det er personligheden, der gør forskellen på, hvor langt du når,” siger Peter Horn. Han rådgiver virksomheder om strategiske markedsscenarier og kommunikation, holder kurser i personlig branding og har skrevet bøgerne ‘Personlig Branding’ og senest ‘Karrierespillet’.
---
Læs mere her: www.eurowoman.dk

 

Kvinder giver gode tal på bundlinjen
Journalist Rikke Thomassen, Revisorbladet nr. 1 , 30 marts 2006 

Hvis der kommer flere kvinder i virksomhedernes topledelse, kan Danmark tjene milliarder, fortæller ledelsesrådgiver Peter Horn. han har lavet konsekvensberegninger, som viser sammenhæng mellem en virksomheds forrentning af egenkapital og sammensætningen af mænd og kvinder i ledelsen. 
--- 
Læs mere: www.frr.dk

 

Personlig branding 
Lasse Holm Clausen, Berlingske Tidende, 1. marts 2006 

Brænd igennem - Guide til personlig branding. Af Peter Horn. Børsens Forlag. 

Bogen fremstår nærmest som en miniparlør i lommeformat om, hvordan man synliggør sine sociale og faglige kompetencer. Bogen er skrevet som en hjælp til de personer, der føler, at de enten ikke kan få gang i karrieren eller ikke kan komme videre. Opbygningen er overskuelig og byder ud over råd og vejledning på øvelser, hvor den enkelte kan øve sig i at sælge sig selv bedre. 

Forfatter Peter Horn er direktør i Horn & CO og har flere års erfaring inden for ledelsesrådgivning. Bogen er desuden en kortere sammenfattet udgave af bogen »Personal Branding«. 
--- 
Læs mere: www.berlingske.dk

 

Vind karrierespillet 
"Den skarpe" - af Peter Horn, DMstud.bladet nr. 1, marts 2006 

De fleste studerende har så travlt med deres uddannelse, at de glemmer sig selv. Og at klare nedskrevne mål er vejen til succes: Ifølge en undersøgelse fra Harvard Business School klarede de 13 procent af en gruppe MBA-dimittender, der havde sat sig mål, efter 10 år sig dobbelt så godt som de 84 procent, der ikke havde sat sig mål. Men de 3 procent, der havde klare, nedskrevne mål, klarede sig 10 gange så godt som alle de andre tilsammen (økonomisk målestok). 

Der er grund til at sætte fokus på karrierespillet og kvalificere sine ressourcer. Ifølge en rapport fra AKF, Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut, vil der være beskæftigelsesproblemer for nogle af de samfundsvidenskabelige fag og for humanisterne frem til 2015. 

Den nye it-udvikling med kunstig intelligens, nanoteknologi og innovative forretningsformer betyder, at behovet for kvalificeret arbejdskraft er omvendt proportional med befolkningstilvæksten. Flere vil kunne det samme og har derfor udelukkende personlige færdigheder at spille på. Det baner vej for større individualisme og egoisme inden for de respektive karriereforløb, og dermed lægges op til et hårdere og mere uforsonligt spil. 

Karrierespil behøver ikke at være dyre, uforsonende og beregnende. Det kan ledelser hindre ved at kræve kooperative karrierespil med fair og faste regler. De spil er sunde, fordi de vil fremme talentpotentialet, skabe tilfredse medarbejdere og påvirke bundlinjen positivt. Det er denne type virksomhed, man skal rette sig mod, hvis man vil gøre optimal karriere. 

En akademisk uddannelse er ikke et endemål, men et af de nederste trin på karrierestigen. Studerende, der tager et relevant job under studierne, har ofte en bedre karrierebasis end studerende uden. Jobbet giver netværk, indsigt og ballast for senere ansættelse (...). 

Når man har besluttet, hvor man vil deltage i karrierespillet, er en del af indsatsen at etablere sit brand i forhold til de andre spillere. Ved at tage del i de kooperative spil med eksplicitte regler - hvor alle kender deres indsats, mulige tab og eventuelle gevinst - kan der opnås en god synergi i karrieren (...).
--- 
Læs mere: www.magisterbladet.dk/sw64633.asp

 

Hurtig indføring i personlig branding 
Redaktør Svend Erik Pedersen, Dansk Presse nr. 1, februar 2006 

I tusindvis af danskere kommer ikke videre i karrieren - og nogle kommer aldrig i gang - fordi de ikke sætter fokus på at synliggøre deres sociale og faglige kompetencer over for andre. det siger forfatteren, karrierespils- og personlig branding-eksperten Peter Horn, der siden udgivelsen af bogen "Personlig branding" har fortalt om og trænet nuværende og kommende erhvervsledere i, hvorledes de etablerer og gennemfører en strategi for personlig branding. 

Nu har Børsens Forlag, der står bag bogen - udkommet i 2. oplag -fået peter Horn til at skrive "Brænd igennem", der er en kort smamenfattet og opdateret udgave af "Personlig branding". Bogen udkommer i serien "Kort til viden" og koster 199 kr. incl. moms. 
--- 
Læs mere: www.pressenshus.dk

 

PERSONLIGHED er nøglen til den globale scene 
Journalist Louise Lykke Hansen, Børsen Image 2006, 22. februar 2006 

Alle går rundt med det. Et slags usynligt Zorro-sværd klar til at ridse en signatur ind i omverden. En signatur der dog kan være mere eller mindre synlig alt efter, hvor godt sværdet er slebet. Ledelsesdisciplinen personlig branding - eller imageopbygning - handler netop om at få de bedste og mest karakteristiske egenskaber frem i folk. De egenskaber der skiller personen ud fra mængden og brænder sig fast i hukommelsen. 

Selv om begrebet gennem tiden er blevet skudt i skoene at være både poppet og overfladisk, er der ikke længere råd til at ignorere betydningen af et godt personligt image. Faktisk gør globaliseringen det til en nødvendighed. Det påpeger brandingekspert Peter Horn, der har skrevet flere bøger om emnet og til daglig rådgiver erhvervsfolk i, hvordan de brænder igennem. 

»Hvis danske ledere skal gøre sig gældende på et internationalt jobmarked, skal de lære at brande sig selv. Vi har bevæget os fra landsbyen til metropolsamfundet. De andre kender os ikke, og i en globaliseret verden kommer man ikke langt med genert tilbageholdenhed og janteloven i baghovedet,« siger Peter Horn. 

Han mener, at disciplinen i bund og grund handler om at kende sig selv og varetage sine talenter. (...) Tiden, hvor det var tilstrækkeligt at have et indforstået talent, er forbi. Peter Horn vil gerne aflive myten om personlig branding som et overfladisk ledelsesbegreb, for det handler om at vide, hvad det er, man er suveræn til, og få det budskab kommunikeret troværdigt ud. 

»(...) I begyndelsen blev vi da også mødt med jantelov og fordomme, men nu er personlig branding ved at blive en indarbejdet del af uddannelsen og karrieren,« siger han og henviser til en ny masteruddannelse i oplevelsesledelse på Roskilde Universitetscenter, hvor han både er i advisory board og ekstern lektor. 
--- 
Læs mere: http://pdf.borsen.dk/2006/02/20060222M048.pdf