Bestyrelsens rolle: Når topchefen  forlader stolen   02/10/15

Lisbeth Knudsen - fik hurtigt opdateret sin profil på LinkedIn til den nye virkelighed.

Resumé: Man skulle tro, at medier bedre end de fleste vil kunne meddele uenighed mellem bestyrelse og direktion på en overbevisende måde til markedet. Det er ikke altid tilfældet. Læs blot denne pressemeddelelse fra Berlingske Media og døm selv: “Bestyrelsen i Berlingske Media meddeler i dag, at selskabets administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør for Berlingske gennem de seneste otte år, Lisbeth Knudsen, træder tilbage.”

Redigeret af  Peter Horn*  

Medierne er den fjerde magt i Danmark, efter den lovgivende, udøvende og dømmende. Som med andre magthavere har de langtfra altid de bedste argumenter ved hånden, når det gælder egne forhold.  Således også med denne case fra Berlingske Media, hvor de nye ejere har taget afsked med den hidtidige adm. direktør og ansv. chefredaktør Lisbeth Knudsen, i sin tid på Berlingske en af de stærkeste magtfaktorer i dansk presse  og desuden bestyrelsesformand for Danmarks Journalisthøjskole og Center for Journalistik og Efteruddannelse samt fra maj i år til fratrædelsen formand for Danske Medier.

Det fremgår af pressemeddelelsen på Berlingske Medias hjemmeside, at fratrædelsen ikke er sket i fuld venskabelighed:

“Den nye ejer af Berlingske Media, De Persgroep (DPG), ønsker at udvikle virksomheden under en ny ledelse, og udtrykker samtidig anerkendelse af den store rolle, som Lisbeth Knudsen har spillet i den positive udvikling i Berlingske Media under hendes embedstid. Parterne har aftalt, at Lisbeth Knudsen fratræder med virkning fra 1. oktober.

Bestyrelsen har som konstitueret adm. direktør udpeget medlem af koncernledelsen og direktør for produktion, distribution og bladsalg, Bjarne Werner Munck, og indleder samtidig processen med at søge efter en permanent CEO. Til ansvarshavende chefredaktør for Berlingske har bestyrelsen udpeget Tom Jensen, der allerede i dag er medlem af Berlingskes chefredaktion og har været det siden 2007.

Christian Van Thillo, administrerende direktør for De Persgroep siger:

Der er ingen tvivl om, at Lisbeth er en meget engageret administrerende direktør, der har været medvirkende til den vellykkede transformation af virksomheden. Men vi er begge enige om, at DPG er en meget anderledes aktionær end det tidligere ejerskab, og at dette har store konsekvenser for både strategiske og operationelle beslutningsprocesser i virksomheden. Vi kom til den konklusion, at vi ikke var i fuld overensstemmelse om den fremtidige strategi og drift af selskabet og besluttede derfor, at det var bedst for alle interessenter at skilles på en god måde. Vi ønsker Lisbeth alt godt i hendes fremtidige karriere”.

Lisbeth Knudsen siger:

“Enhver med et job som administrerende direktør ved, at man kun har sådan et job til låns i en vis periode. I mit tilfælde har det nu været godt otte år i førersædet af Berlingske Media. Man ved også, at et frugtbart samarbejde mellem ejeren, bestyrelsen og den administrerende direktør kræver enighed om den grundlæggende strategi, målsætningerne og virksomhedskulturen. Hvis det ikke er på plads, så er det altid ejerens privilegium at sætte holdet.”

Hun ønsker at sende en varm tak til medarbejderne i Berlingske Media for et dybt engageret og stærkt samarbejde:

“Jeg blev bedt om at lede Berlingske Media og Berlingske i en yderst turbulent periode, hvor jeg sammen med en dedikeret og kompetent gruppe af chefer og medarbejdere, har formået at vende et katastrofalt stort underskud til en rentabel og en gældfri virksomhed, og samtidig omdanne virksomheden fra en overvejende print fokuseret virksomhed til et multimedie selskab. Jeg er overordentlig stolt af det, vi har opnået sammen, og af kvaliteten af det, vi tilbyder vores publikum i dag. Jeg vil gerne sige en varm tak til alle chefer og medarbejdere for at have været med mig på en krævende og fantastiske rejse til en forhåbentlig god fremtid. Jeg har forpligtet mig selv til altid være på udkig efter ny, spændende læring og nye udfordringer og vil forhåbentlig være i stand til at bruge de mange års erfaring med digital transformation og fra de mange virksomheds- og organisatoriske bestyrelser, jeg har arbejdet med, til nye opgaver både i og uden for mediebranchen i fremtiden. Og jeg kommer aldrig til at opgive min interesse i at udvikle unik journalistik og interessante medier.”

Bestyrelsesformand for Berlingske Media, Kim Graven-Nielsen, siger:

”Berlingske Media er et vigtigt mediehus i vort samfund og jeg vil gerne takke Lisbeth, chefgruppen og medarbejderne for at have holdt fanen højt og stolt gennem de sidste mange år. Når en virksomhed får nye ejere og starter en dialog om fremtiden, ser vi sommetider et skift i strategien med følgende skift i topledelsen. Det er hverken udtryk for, at den hidtidige kurs har været god eller dårlig, men oftest et spørgsmål om stil og fokus. Vi ser fremad og har store ambitioner for Berlingske Media, således at virksomheden bevarer og udbygger sin plads i det danske mediebillede. Jeg vil gerne ønske Lisbeth al mulig held og lykke i fremtiden. ”

Historien, der ikke blev fortalt
Finans.dk har søgt at afdække kilden til uenighed. Eller rettere kilderne: Lisbeth Knudsen har i sin tid som adm. direktør og ansv. chefredaktør under tidligere ejerskab være vant il at lægge strategien, også i forhold il bestyrelsen. Det betød en stærk, cenral styring med et vidt forgrenet net af medier og etablering af eget nyhedsbureau, BNB, i konkurrence med det brancheejede Ritzaus Bureau. Med de nye ejere er der sat fokus på re landsdækkende brands, Berlingske Tidende, BT og Weekendavisen, og afvikling eller frasalg af alle andre medier. Den nye ejer af Berlingske Media, De Persgroep har således med en ny bestyrelsessammensætning ville flytte på både de strategiske perspektiv og på magtfordelingen mellem bestyrelse og direktion.

De interessante ved pressemeddelelsen er, at den prøver at tilgodese alle interesser og dermed mister fokus i forhold til sit overordnede budskab: At bestyrelsen har taget magten på vegne af de nye ejere og at den ønsker gennemført en strategi, der samler alle kræfter om de tre brands. Lisbeth Knudsen vil ganske give klare sig i e ny medieunivers . Hun overlevede som adm. direktør og chefredaktør Aktuelt, posten som DRs nyhedsdirektør og hendes omfattende viden om medieforhold vil ganske sikkert finde anvendelse andetsteds. Men pressemeddelelsen kunne have være fortalt kortere og mere præcist  med ejeren som en entydig afsender: Hvad er konsekvensen for markedet, for medarbejderne og for mediebilledet?

De konkurrerende brands
Berlingske Tidende konkurrerer som  landsavis med Morgenavisen Jyllands-Posten og Politiken, Berlingske Business med Finans.dk og Børsen. BT med Ekstra Bladet og Se og Hør, Billed-Bladet og  Her & Nu. Weekendavisen konkurrerer med Politikens kultursektion, Information, Kristeligt Dagblad og  i mindre grad  fagmedier. Politiken henter godt 20.000 abonnenter gennem  læserfællesskabet med Frederiksborg Amts Avis. Den største konkurrent for printmedierne er dog DR (tv, radio og webmedier) og TV2 samt TV2 News. En ny type avis kan være på vej: Kombinationen af en lands- og regional- eller lokalavis, hvor landsavisen er første sektion og den regionale/ lokale avis anden sektion.
---
* Peter Horn var en årrække i redaktionen af Dansk Presse og Markedsføring. Han er en kender af magt og ledelse og med major Nina Uller, MPO, forfatter til den nye business thriller ”Magt til hverdagsbrug – af en… dagbog”.
---
Læs mere:
http://www.berlingskemedia.dk
www.linkedin.com

Lisbeth Knudsen i BT, da hun kommenterede forlydender om, at hun skulle afløse den fratrådte adm. direktør Kenneth Plummer i DR.