Business Branding i Berlingske Nyhedsmagasin

Hver uge er der fokus på Business Branding i Berlingske Nyhedsmagasin. Serien skrives af Peter Horn, der er ledelsesrådgiver i trend- og kommunikationsvirksomheden Peter Horn & Co. - og redaktør for Executive Magazine. Han er forfatter til bøgerne ”Personlig branding”, ”Brænd igennem” og ”Top of Mind” og underviser i personlig branding på Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse på Roskilde Universitetscenter. www.peterhorn.dk.



Brand mere - arbejd mindre

 















11/12/2008

Caroline Søeborg Ahlefeldt. (Foto: Lego Group)


Executive summary: Caroline Søeborg Ahlefeldt, 40 år, har opbygget et stærkt brand med fokus på mennesker og potentiale. Nu er hun i toppen for bl.a. Coop og Lego. "Ledelseserfaring, offentlig eksponering, netværk og en god rollemodel har været vejen".

Af Peter Horn

Caroline Søeborg Ahlefeldt, 40 år, er en af de mest profilerede yngre erhvervsledere i Danmark. Fundamentet blev lagt, da hun som helt ung startede internetbureauet MouseHouse. Der var "mangel på" fremadstræbende kvinder i it-branchen, og med en bachelor i media- og informationsvidenskab og en god ballast fra hjemmet var hun godt klædt på til at møde medierne og offentligheden.

"Min mor, Anette Faaborg, var en af DRs speakerpiger, som blev rektor for musikkonservatoriet og senere en af de drivende kræfter bag Musikhuset i Esbjerg. Hun har været en god rollemodel for at være engageret og eksponeret," fortæller Caroline Søeborg Ahlefeldt.

Der var fart på Caroline. I 1993 startede hun den digitale designuddannelse Space Invaders. Efter hun havde taget en Executive MBA fra CBS i 1998, solgte hun og medarbejderne året efter MouseHouse til Jan Carlzons Cell Network med 2.000 medarbejdere i 14 lande. Hun fortsatte frem til 2002 som Chief Creative Officer med ansvar for international branding af virksomheden, intern kreativ strategi og ansvar for koncernens finansielle kunder.

I 2001 gik hun ned med stress og revurderede sit liv. "Jeg havde den driftmæssige ledelseserfaring, og da jeg gerne ville skære min arbejdsuge ned fra 80 timer til 20 timer stod det klart, at det ville være bedst at satse på bestyrelsesarbejde," konstaterer hun.

Branding i netværk: "Bestyrelsesposter bliver ikke annonceret og personligt har jeg heller ikke fået en eneste af de over 20 poster, jeg akkumuleret har bestredet, gennem headhuntere. De er alle kommet gennem personlige henvendelser fra bestyrelsesformand, der har ment, at jeg kunne bidrage. Mine bestyrelsesposter er blevet til gennem et samspil mellem synlighed i medierne, Young Presidents' Organization, VL-grupper og mere fag- og ledelsesspecifikke grupperinger. Det er utroligt vigtigt at kunne netværke og opbygge den tillid, der skal til for at deltage i udviklingen af en velfungerende bestyrelse," siger Caroline Søeborg Ahlefeldt.

Hun har gennem årene "bygget på" sine bestyrelseskompetencer, så hun i dag bl.a. er bestyrelsesmedlem i Coop og Lego.

"Man skal vise sine kompetencer og vide, at man sjældent ryger ind på de højeste poster, selv om ledelseserfaringen er på plads. Der er vigtigt at opbygge en record for sine bestyrelsespræstationer. Og så er det vigtigt at gå i tide. Da jeg således blev tilbudt en plads i Odense Teaters bestyrelse, passede det med, at jeg havde været i 10 år i Grønnegårds Teatrets bestyrelse. Så kunne jeg skifte. Bestyrelsesposterne afspejler mine interesser. I Coop får jeg lejlighed til at være tæt på detailhandlen og en omsætning på 37 mia. kr. I modefirmaet Noir, skabes der bæredygtig luksus ud fra CSR. Jeg er også i bestyrelsen for smykkedesignfirmaet Dyrberg Kern og for det succesrige arkitektfirma 3xNielsen."

Synlighed skal dosseres: Caroline Søeborg Ahlefeldt har fokus på mennesker og deres potentiale. Det er en af årsagerne til, at hun plæderer for flere kvinder på erhvervslivets top.

"Ikke fordi de er kvinder, men fordi de er kompetente. Dansk erhvervsliv har brug for de bedst mulige bestyrelser og her spiller mangfoldighed en rolle. Mænd udgør 95 procent af bestyrelsesmedlemmerne i danske virksomheder, og der er sket så lidt på det område i de seneste mange år, selv om der er masser af kvalificerede kvinder. Derfor går jeg i princippet ind for en kvotaordning, som man har set det i Norge - nordmændene har f.eks. været i stand til at spotte flere kvindelige danske bestyrelsesmedlemmer til deres virksomheder end vi selv har i Danmark. Jeg tror, at der politisk er behov for et vink med en vognstang og så kan det være, at virksomhederne af frygt for lovgivning selv retter ind."

Når tiden er til det, holder Caroline Søeborg Ahlefeldt foredrag om bl.a. "Kvinder, karriere, ledelse og magt". Her diskuterer hun spørgsmålet, hvem der holder kvinderne nede - og opfordrer bl.a. kvinderne til at afklare med sig selv om de vil magten og hvad den må koste.

"Jeg står frem i tilknytning til de mærkesager, jeg har. Derfor sagde jeg sagde ja til at være vært i DR2 programmet "Chefens Sjæl", hvor jeg interviewede topchefer om balancen mellem deres arbejds- og privatliv. Den balance skal være der. Jeg har selv været så dårlig til at sige nej. Det er blevet ændret med 20 timers arbejdsugen og med en række værktøjer, som jeg bl.a. bruger til at afklare, hvorvidt jeg skal sige ja eller nej til det stigende antal bestyrelsestilbud, jeg får."

 

Business Branding: "Sådan gjorde jeg"

Caroline Søeborg Ahlefeldts råd om målrettet branding:

1. Opbyg tillid gennem netværk. 
2. Sig nej til hvad der ikke passer til profilen. 
3. Gør arbejdet helt og fuldt. 
4. Få eksponeret dine kompetencer. 
5. Vis omsorg for andre.


 


Tip en ven

 

 

Udskriv artikel
Print artikel