Business Branding i Berlingske Nyhedsmagasin

Hver uge er der fokus på Business Branding i Berlingske Nyhedsmagasin. Serien skrives af Peter Horn, der er ledelsesrådgiver i trend- og kommunikationsvirksomheden Peter Horn & Co. - og redaktør for Executive Magazine. Han er forfatter til bøgerne ”Personlig branding”, ”Brænd igennem” og ”Top of Mind” og underviser i personlig branding på Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse på Roskilde Universitetscenter. www.peterhorn.dk.



Brandingdronningen

 















21/11/2008

Majken Schultz

Executive summary: Majken Schultz, 50 år, professor på Copenhagen Business School, har opbygget et omdømme som en af Europas førende eksperter i corporate branding. Nu flytter hun fokus mod USA med sin seneste bog "Taking Brand Initiative". "Jeg siger mere nej end ja. Man skal kunne afgrænse," siger hun.

Af Peter Horn

Majken Schultz, 50 år, har som professor på Copenhagen Business School opbygget så stærkt et brand på corporate branding, at hun er "Queen of Branding" og i dag anses for en af Europas førende eksperter. Den akademiske platform var statskundskab: Hun er cand. scient. pol. fra Københavns Universitet med Finansministeriet som første arbejdsgiver. Men det var spændende, hvad de lavede med organisation på CBS. Det kom hendes ph.d. i 1988 til at handle om. Siden har hun opbygget sit omdømme på at undervise cand. merc, MBA og ph.d.-studerende i krydsfeltet mellem identitet, corporate branding og omdømme. Ligesom hun har rådgivet virksomheder som Novo Nordisk, Danisco, Danfoss og LEGO Group, hvor hun havde en konsulentansættelse i tre år. Og på at være en flittigt benyttet skribent og kilde i de fleste erhvervsmedier.

"Det er vigtigt at vise, hvad man har at byde på udadtil. Som professor er det en slags pligt. Det er en del af vores opgaver. Og det er vigtigt for CBS som international undervisnings- og forskningsvirksomhed at have fyrtårne blandt underviserne, der kan være med til at skabe opmærksomhed og fremvise undervisnings- og forskningsresultater. Jeg har så i den forbindelse været heldig at interessere mig for et område, der tiltrækker sig stadig større opmærksomhed i den generelle, kommercielle prioritering. Men undervejs har jeg også lært afgrænsningens kunst og at kunne sige nej," siger Majken Schultz.

Hun blev opmærksom på metodikken i business branding, da hun med direktør Mogens Holten Larsen fra reklamebureauet Bergsøe 4 skrev bogen "Den udtryksfulde virksomhed" i 1998 og blev introduceret den systematiske markedsføring af en kommerciel bog og gennem sit arbejde med Reputation Institute.

Bog gav indsigt: "Bogen solgte i 7.000 eksemplarer; ok for en dansk fagbog. Den bidrog til et løft i omdømme gennem omtale i aviser og dagblade. En dag blev jeg kontaktet af min gamle censor fra Københavns Universitet, som var den daværende bestyrelsesformand for Realkredit Danmark. Han skulle bruge et bestyrelsesmedlem, og det skulle være en kvinde. Det havde jeg ikke problemer med at sige ja til. De ville vel ikke have taget mig, hvis de ikke synes jeg ikke havde haft kvalifikationerne," siger Majken Schultz.

I dag er hun en af få kvinder med "tunge" bestyrelsesposter: Danske Bank, COWI A/S, Realdania, Dansk selskab for Virksomhedsledelse, ligesom hun er næstformand i Børnehjertefonden og i den faglige ledelse af Reputation Institute.

"Så har jeg nok på min tallerken. Jeg har ikke ambition om at gå ind i ledelse på fuld tid. Jeg brænder for forskning og kan ikke undvære det.. Men derfor var jeg utrolig glad for konsulenttiden i LEGO Group, hvor jeg brugte det meste af min tid på at strukturere, perspektivere og forenkle i forhold til udviklingen af en ny brand strategi og starten på implementering. Sådan en opgave kunne jeg godt tænke mig igen," siger Majken Schultz.

Gode læremestre: Majken Schultz berømmer sine læremestre. I bestyrelsesarbejdet har Jørgen Nue Møller været en meget god læremester og en anden central person er den internationale brandingguru Wally Olins der også har skrevet forordet til hendes seneste bog - med adjunkteret professor Mary Jo Hatch, "Taking Brand Initiative: How Companies Can Align Strategy, Culture and Identity Through Corporate Branding", udgivet på det amerikanske forlag Jossey-Bass.

"Den er blevet til med støtte fra the Corporate Brand Initiative, som etableret af LEGO Group, Nissan, Johnson & Johnson, Novo Nordisk, SONY, Boeing, Telefónica og ING, som også har bidraget med cases. Den kommer på et amerikansk forlag i ønsket om at komme bredere ud - og så har det også en flash effekt . Og det er nødvendigt, hvis man vil gøre sig gældende i de amerikanske forskermiljø. Det er som bekendt et stort land, men vi forsøger" fortæller Majken Schultz.

 

 

Business Branding: "Sådan gjorde jeg"

Majken Schultz råd om business branding:

1. Brug selverkendelse. 
2. Tilværelsen går op og ned. 
3. Vær nysgerrig i forhold til stakeholdere. 
4. Sørg for ordentlighed i brandet. 
5. Stå fast på dine synspunkter - vær autentisk. 
6. Glæd dig over det, der lykkes.


 


Tip en ven

 

 

Udskriv artikel
Print artikel