Business Branding i Berlingske Nyhedsmagasin

Hver uge er der fokus på Business Branding i Berlingske Nyhedsmagasin. Serien skrives af Peter Horn, der er ledelsesrådgiver i trend- og kommunikationsvirksomheden Peter Horn & Co. - og redaktør for Executive Magazine. Han er forfatter til bøgerne ”Personlig branding”, ”Brænd igennem” og ”Top of Mind” og underviser i personlig branding på Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse på Roskilde Universitetscenter. www.peterhorn.dk.



"Smil, du er på!"

 













02/10/2008

Anders Dam

Executive summary: Jyske Bank har revolutioneret den interne kommunikation - og ved at skabe sin egen radio- og tv-platform har Anders Dam og den øvrige ledelse let ved at nå ud til alle medarbejdere - og til elektroniske medier i ind- og udland.

Af Peter Horn

Anders Dam, 52 år, er ikke blot ordførende direktør i Danmarks tredje største bank. Han er også mediemogulen i dansk erhvervsliv. Jyske Bank har nu i to år differentieret sig fra konkurrenterne i den finansielle sektor gennem et avanceret tv- og radioprogram, der ud over en intern kommunikation også er rettet mod kunder og medier.

"Vi har egne radio- og tv-studier, og dermed kan vi gå direkte på TV2 News, TV2 Finans, DR TV og alle radiokanaler. Vi kan også gå direkte på udenlandske TV-kanaler. Det giver os mulighed for at kommentere på bl.a. seneste den økonomiske udvikling og vore regnskaber live, men endnu vigtigere, vi kan være på hver dag i dialog med vore medarbejdere og også bringe interne breaking news i tv-kvalitet," fortæller Anders 

Dam. Den elektroniske opgradering har givet stor effekt i den interne kommunikation og effekterne med at spare dyr arbejds- og rejsetid er nu ved at vise sig.


Drivkraften i den elektroniske satsning er sket ved Jyske Forskelle 2. Generation, som Jyske Bank i 2006 investerede 400 millioner kr. i. Café-tiltagene i afdelingsnettet blev fremhævet, men det vigtigste var 35 nye produktpakker, en nettotilgang på 15.000 kunder - og et stort internt løft i kommunikationsplatformen for de 4.145 medarbejdere. Alle afdelinger i ind- og udland er i dag udstyret med storskærme og kommunikationen sikres med 40 MB linjer i Danmark og 34 MB til udlandet - nok til at præstere professionel tv-kvalitet.

Real time kommunikation: Den store satsning på elektronik har givet fordele for bankens måde at kommunikere internt og i forhold til kunderne.

"Ved at kombinere den visuelle kommunikation på skærmene med den skrevne på intranettet har vi vigtige redskaber for real time kommunikation. Og vi har med vores tv-transmissionvogn mulighed for at køre ud til de enkelte filialer og videresende optagelser, hvis der er særlige emner at sætte fokus på. Samtidig giver tv-medier en følelse af nærhed i organisationen. Og i forhold til medarbejderne betyder det, at mange af dem bliver vant til at "være på" og både se sig selv gengivet i billede og lyd. Det giver god øvelse i at performe mediemæssigt," konstaterer Anders Dam. Han er også glad for udsigten til sparet rejsetid for sig selv og medarbejderne.

"Den direktør, der har ansvaret for private banking og vores udenlandske aktiviteter, deltager nu kun fysisk i hvert andet bestyrelsesmøde. Og når afdelingsnettet har brug for eksperter fra hjemstedet i Silkeborg til kundemøder eller internt, kan vi nu afvikle konsultationerne over det interne tv. Man kan endog skrive og tegne på skærmene og tage et skærmprint bagefter."

Eneste i verden: Anders Dam mener, at Jyske Bank er den eneste virksomhed i finanssektoren, der er gået så radikalt til værks med den virtuelle kommunikation. Interessen fra omverdenen er ikke udeblevet. Mange virksomheder, herunder banker, har aflagt studiebesøg, nemlig Bank of New Zealand, Royal Bank of Scotland, Bank of America og DnB samt en række større danske virksomheder.

 

Business Branding: "Sådan gjorde jeg"

Anders Dams råd om intern kommunikation:

1. Alle skal kunne vide det samme på samme tid. 

2. Dannelse af virtuelle netværk 
    effektiviserer brugen af fælles viden. 

3. At se og høre sig selv på tv skærper 
    den enkeltes mediemæssige performance. 

4. Det giver stolthed at være foran.




Tip en ven

 

 

Udskriv artikel
Print artikel